söndag 31 december 2023

Den sista utgrävningen av Elly Griffiths

Den femtonde och sista delen om Ruth Galloway(?). 

Handling: Under renoveringen av ett kafé hittas kvarlevorna efter en ung student inmurade i väggen. Man ringer genast in Dr. Ruth Galloway och benen visar sig tillhöra Emily Pickering, en ung arkeologistudent som försvann för nästan tjugo år sedan. Misstankarna riktas snart mot Ruths vän Cathbad.

Men det finns ett problem. Cathbad är försvunnen.

Ruth och Nelson måste nu hitta Cathbad för att kunna frikänna honom. Kommer de att hinna avslöja sanningen i tid för att rädda sin vän?

Uppläsare: Angela Kovács

Det är med stor sorg som jag lyssnar på den sista boken med vetskapen att det här lär vara den sista i serien. Jag förstår ju samtidigt eftersom jag inte lyssnar på dem för fallen utan för människorna och det går ju inte att vara allt för innovativ med de ramar som finns här. Och som dessa femton böcker inte redan täckt upp.

Själva fallet är en rätt klassisk deckare i den här serien. Ett gammalt lik hittas som Ruth är med och undersöker. Självklart blir en eller flera lite mer personligt indragna och hamnar i fara (just den delen har varit lite tröttsam).

Men sen är det människorna vi får hänga med som Ruth, Cathbad, Nelson osv om gör boken som alltid. Och jag undrar hur ska det gå med Ruths och Nelsons förhållande? Det är frågor som poppar upp medan jag lyssnar. Och hur ska det gå för Ruth över huvudtaget? Det är många frågetecken medan jag lyssnar.

Boken i sig blev ett bra avslut som jag känner känns ok för min del. Men jag kommer definitivt sakna Ruth och Cathbad främst!

Betyg 4 av 5!

2 kommentarer:

  1. Denna fick jag också i julklapp. Det kommer att bli ledsamt att ta farväl av Ruth 😟

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns väldigt tråkigt att den här eran är över :-(. Det är snart tretton år sen som jag läste den första boken.

      Radera