måndag 21 maj 2012

Huset vid havets slut av Elly Griffiths

Härligt spännande och snabbläst!

Handling: Ruth Galloway har precis börjat jobba igen efter föräldraledigheten och kämpar för att få ihop vardagen med arbete och barn. Och när man i det lilla samhället Broughton Sea"s End hittar benen efter sex döda män i en grotta på stranden, kallas Ruth omedelbart till platsen. 

När Ruth daterar benen till tiden för andra världskriget riskerar samtidigt en gammal välbevarad hemlighet att avslöjas som tar heder och ära av några av de män som anses ha gjort stora insatser för sin bygd och sitt land under kriget. Det är inte många som var med på den tiden som ännu är i livet. Men när en tysk journalist plötsligt mördas inser Ruth och Nelson att det fortfarande finns människor som är villiga att döda för att sanningen inte skall komma fram. Ju fler ledtrådar polisen finner, desto mer komplicerad ter sig sanningen. Vad är Projekt Lucifer och vad vet familjen som är bosatt i det stora huset vid havets slut, om det som hände för sextio år sedan? 



Elly Griffiths böcker kommer man snabbt in i. De är spännande och faktarika. Dessutom tilltalas jag av henne som person även om jag inte alltid tycker hennes handlande är särskilt klokt. Hennes privatliv har ju inte direkt blivit enklare efter att hon fått barn. Själva historien är spännande men jag börjar bli lite trött på att slutet på de tre första böckerna har vissa speciella likheter (ej miljön). Sen nämns hennes vikt i siffror i den här boken och utan att vara expert så tycker jag att tidigare beskrivningar antytt en större kroppshyddan än så.

Nu vill jag verkligen läsa bok fyra i serien men det är inte billigt med inbundna böcker och mitt bibliotek har köpt in den heller. Så jag får helt enkelt vänta ett tag till. Å andra sidan fick jag ett sms om att ett nytt bokpaket anlänt och i det finns flera böcker som jag också vill läsa omgående.

6 kommentarer:

  1. Åh, den har jag att vänta inom kort! Snart färdig med Janusstenen :)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst de två första och vill också läsa den här så fort som möjligt. Hur mycket väger hon? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boksnoken: Jag förstår att du vill läsa den, jag vill läsa fjärde men kämpar emot eftersom den känns för dyr än så länge. Haha, minns inte vikten helt men jag tror det var drygt 80 kg. Jag hade väntat runt tresiffrigt med tanke på hur hon har beskrivits.

      Radera
  3. Ja, den måste ju läsas förstås. Trist att det fortsätter att tjatas om hennes vikt bara (som ju inte är anmärkningsvärt hög om jag förstått det hela rätt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västmanländskan: Självklart vill man läsa böckerna :-). Jag tycker också det är lite onödigt tjat om vikten. Det är nästan så jag funderar på de ska filmatiseras och man vill att huvudpersonen bara ska vara lite "rund". Men jag hoppas inte det är så.

      Radera