onsdag 7 november 2012

Stadsbesök: New York

Jag har inte hunnit med riktigt i Enligt O:s stadsbesök men nu tar jag nya tag.

Den här gången är det New York vi besöker och genast kommer jag att tänka på en av de bästa böcker jag läst. Det är Vad jag älskade av Siri Hustvedt som jag sett att flera redan nämnt.

Även Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer gav en rejäl New York-känsla när Oskar gav sig ut på sina vandringar för att få svar.

Om vi ska fortsätta tänka på den 9 september så rekommenderar jag boken 102 minuter där Jim Dwyer och Kevin Flynn redogör för vad som hände de 102 minuterna från det att det första planet kraschade i skyskrapan och även en del bakgrundsfakta.

På filmfronten finns det också en del intressant att nämna. Dels filmen Mammut som vår egen Lukas Moodysson regisserat. Nu utspelar den sig på tre olika ställen i världen men delar av den är i New York och visar på en del kontraster mellan livet i New York och Asien.

En annat mycket bra film som utspelar sig i New York är Precious som handlar om just 16-åriga Precius som har det oerhört tufft. Har ni inte sett den - gör det!

Jag avslutar med en mycket känd artist som är född i New York och som hänger sjunger en gammal klassiker Memory:
http://www.youtube.com/watch?v=2hJrT6KblGQ


4 kommentarer:

  1. Har inte sett Precious än, vill verkligen det!

    SvaraRadera
  2. Jag är en av få som inte gillade Extremt högt och otroligt nära, men jag tänker ändå ofta på den. Det börjar komma en del böcker om 9/11 som lockar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var ingen jättefavorit hos mig heller men som du skriver så hänger den kvar.

      Radera