söndag 11 november 2012

Till min dotter i Frankrike av Barbara & Stephanie Keating

En känslosam släktsaga som inbegriper andra världskriget!

Handling: "Till min dotter i Frankrike, Solange de Valnay, testamenterar jag återstoden av min egendom." 

Raderna i den irländske professorn Richard Kirwans testamente kommer som en chock för hans sörjande fru och barn. Och i Frankrike finns det ytterligare en person vars tillvaro rasar: Solange älskar den man som hon under hela sitt liv kallat pappa, och som nu är beroende av hennes hjälp. Solanges mamma är död och hon beslutar sig för att avvisa de irländska halvsyskonen. Men sanningen är inte så lätt att jaga på flykt, och den visar sig snart omöjlig att ignorera ... 

Det här är en rörande berättelse om passion och förlust, om hjältemod och uppoffringar - och om kärlek som ger efterklang in i nutiden. Handlingen rör sig mellan ett ockuperat Paris, den irländska kusten och södra Frankrikes vinodlingar.

Det här är en bok som trots sin längd (knappt 500 sidor) är väldigt lättläst. Den är romantisk och tyvärr är några av systrarna (som föds under andra världskriget) lite väl hysteriska för min smak men för övrigt är den väldigt bra. 

När syskonen är mellan tjugo och trettio år dör deras far och tre av syskonen får veta att det finns en fjärde halvsyster medan halvsysterns värld rubbas totalt då hon nu får veta om en far hon inte visste existerade. Historien är engagerande men den stora behållningen för mig blir när man får gå tillbaka till Paris och andra världskriget då de som hade mod och ork kämpade mot nazisterna - ibland med fruktansvärda konsekvenser.

Det jag har lite svårt för är att den äldre generationen känns så otroligt mer mogen än den yngre när de äldre var i de yngres ålder. Gjorde andra världskriget dem mer mogna eller är det bara författarens val?

Oavsett så hade jag svårt att släppa den. De bra delarna t.ex den härliga miljön på en vinodling i Frankrike,  kampen under andra världskriget överväger delarna som är mer åt harlequin-hållet.

Så dras man åt lättläsa romantiska böcker men som har mycket övrigt intressant innehåll så är det är en perfekt bok.

5 kommentarer:

  1. Vill läsa! Men den hamnar i högen med allt annat oläst som står på tur :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får låna den så fort vi ses :-).

      Radera
  2. Jag läste den här för länge sen, kommer ihåg att jag gillade den men minns nästan inte handlingen... Fick friska upp minnet lite nu när jag läste din recension :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, inte visste jag att den funnits så länge. Men den var bra och väldigt lättläst trots sin längd.

      Radera
    2. Jo, den måste vara minst 6-7 år gammal. Jag läste den nog innan jag började bokblogga.

      Radera