lördag 17 mars 2018

En ljusets lek av Louise Penny

Den sjunde boken i serien!

Handling: "Hjärtan brister", hade Lillian Dyson omsorgsfullt strukit under i sin bok. "Det finns inga kärleksfulla relationer längre."
Men nu är Lillian själv död, hittad bland löjtnantshjärtan och liljor i Clara Morrows trädgård i Three Pines, mitt i festligheterna kring Claras soloutställning i Montreal.
Kommissarie Gamache, chef för mordroteln vid Québec-polisen, kallas till byn, där han möts av den samlade konstvärlden - en värld full av nyanser, av ljus och skugga, en värld där ingenting är vad det först ser ut att vara. Inte ens när fakta börjar komma i dagen är Gamache helt säker på om det är sanningen - eller bara en ljusets lek.


Louise Pennys böcker om kommissarie Gamache hör till en av mina absoluta favoritdeckarserier. Till min stora lycka inser jag att den här verkar vara skriven 2011 och att det finns sju böcker till i serien som ännu inte blivit översatta. Samtidigt är det lite frustrerande. Jag vill ju läsa alla rätt snart. Men jag känner att jag kanske inte riktigt får ut lika mycket om jag skulle ta dem på engelska. Fast om de skulle sluta komma ut på svenska skulle jag definitivt göra ett försök.

Det finns helt klart en mysighetsfaktor i dessa böcker. Byns gemenskap och ett antal intressanta karaktärer. En av favoriterna är Ruth! Men i slutändan handlar det om kombinationen av människor. Och där man då och då får se lite mörkare sidor hos några av dem. Sidor som visar att alla inte riktigt är vad de ser ut att vara.

I mitten av det som händer finns ofta konstnärsparet Clara och Peter. Och av någon anledning gör ofta konsten att jag gillar böckerna lite extra. Som till exempel Siri Hustvedts bok Vad jag älskade.

Det har nu hunnit gå en vecka sen jag läste ut boken och det tog en stund innan jag kom ihåg själva mordet och dess lösning. Utan det som finns kvar är det som händer med karaktärerna som finns med i bok efter bok. Jag kan direkt spela upp vissa scener i huvudet och verkligen längta efter att få se hur det ska utvecklas.

Nu hoppas jag att det inte dröjer jättelänge till nästa bok kommer.

Betyg 5 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag har ju bara läst första delen och tänker hela tiden att jag måste fortsätta. Har nog de fem följande böckerna redo i hyllan så egentligen är det bara att läsa på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket år som helst hamnar den i Finish that series :-). Eller i alla fall komma ikapp serien.

      Radera
    2. Det är faktiskt ganska skönt att ha den utmaningen att falla tillbaka på :) Faktum är att jag köpte på mig några delar med tanke på den...

      Radera
    3. Alla böcker i serien är såklart inte lika bra. Men jag älskar ändå den här serien.

      Radera