fredag 23 mars 2018

Vi Läsers Litteraturbåt 2018

Sambon och jag åkte för tredje gången på Vi Läsers Litteraturbåt på Tallink Siljas Galaxy. Den som var 2014 är svårslagen, men det är ändå en så härlig miljö. 

När jag bokade i höstas var det redan fullt på turen som går torsdag kväll till fredag kväll. Istället tog vi den dagen innan. Den stora skillnaden är att medelåldern var högre den här gången. När vi gick av båten och spanade mot dem som skulle på såg jag att det var betydligt fler yngre än på vår tur. 

Den här gången varierade vi oss och satt oss i Grill House istället för att ta buffén. Ljudnivån blev snabbt hög så sambon hade det lite kämpigt med sin tinnitus och ljudkänslighet men härdade ut. Vi handlade sen det vi ville ha på Taxfree och somnade rätt skapligt. 

Vi åt frukost rätt tidigt för att få det lite lugnare (att jag sen tog fel på tiden behöver vi inte prata om). Men kontentan är att vi fick en väldigt fräsch frukost i en väldigt lugn buffématsal. 



Jag läser just nu Geir Gulliksens bok Berättelse om ett äktenskap och blev lite besviken när jag hörde att han var sjuk. Men han ersattes av Lena Andersson och då blev alla nöjda. Hon var även med under favoritåret 2014 då hon fått pris för Egenmäktigt förfarande. 

På torsdagen satt vi i Starlight (precis som förra året) och först ut var:

Agnes Lidbeck som blev intervjuad av Yukiku Duke. De fick till ett väldigt fint samtal om Agnes skrivande. De pratade mest om hennes nya bok Förlåten (Norstedts). Det blev också lite prat om att män främst läser av manliga författare och kvinnor läser av båda könen. 

Stewe Claeson tog sen över och sa att han är man och skriver om män. Men det sades på ett ödmjukt sätt vilket togs emot väl. Han var mycket van att stå på scenen och det blev en hel del skratt. Han pratade en hel del om sin bok Den tjugotredje dikten om manlig vänskap (Norstedts). 

Det blev fikapaus och sambon lyckade få kaffe till oss men kakorna hann försvinna :-).

Anna Jörgensdotter blev även hon intervjuad på scen av Yukiku Duke. Hon fick Vi:s litteraturpris och de pratade mest om hennes senaste roman Solidärer (Albert Bonniers förlag) men även om förra boken Drömmen om Ester (Albert Bonniers förlag).

Jens Lapidus fick sen ta sista passet innan lunch. Han var den mest erfarna talaren vilket inte är så konstigt eftersom han jobbat många år som jurist/advokat. Han berättade olika anekoder från sin karriär och hur han sen började skriva. Men varit noga med att det inte skulle bli en roman med fokus på poliser. Han läste högt ur sen senaste bok Top Dogg (Wahlström & Widstrand) som är en fortsättning på VIP-rummet och STHLM DELETE. 



Efter lunch kom fyra författare till. 

Agneta Pleijel var först ut efter lunch och pratade om sina självbiografiska böcker Spådomen: en flickas memoarer och Doften av en man (båda på Norstedts). Det blev mycket prat om hennes uppväxt och även hon intervjuades. 

Lennart Pehrsson berättade om sin bok Charles A. Lindberg: Från Jesus till Judas (Albert Bonniers förlag). Det blev inte alls något prat om honom själv utan det handlade i princip bara om boken. 

Här kom en fikapaus där sambon gick för att hämta fika till oss men lyckades med nöd och näppe. Våra första kaffe hann försvinna innan han lyckades ta fikabröd. Så det är en populär paus!

Lena Andersson fick rycka in istället för Geir Gulliksen. Och hon är en kul person att lyssna på så ingen verkade besviken. Hon berättade om sin nya roman Sveas son (Bokförlaget Polaris) som kommer ut i april. 

Monika Fagerholm var sist ut och pratade på sin härliga sjungande finlandssvenska. Hon berättade om sig och sitt skrivande och främst om sin bok Lola uppochner (Albert Bonniers Förlag). 

Nu får vi se hur det blir nästa år...

4 kommentarer:

  1. Kryssningen håller på att bli en tradition för er, trevligt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så har det blivit. Vi får se hur det blir nästa år. Då verkade det bara bli två dagar och då tisdagen och onsdagen om jag minns rätt.

      Radera
  2. Det där verkar ju kul och jag är alltid sugen när jag hör talas om kryssningen. Sedan kommer jag på det där med båt... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inte lätt! Den här gången märkte jag bara av en endaste gungning. Sen kändes det skönt att det gått ett helt år sen jag läste Färjan. Men jag tänkte lite på den när jag satt i Starlight-salongen (så hette en av salongerna i Färjan också). Dessutom var boken rätt ok medan jag var på båten. Det var när vi klivit av som det riktigt hemska började.

      Radera