onsdag 20 juli 2022

Hennakonstnären av Alka Joshi

Första delen i serien om Hennakonstnären (eller Jaipurtrilogin?)!

Handling: Lakshmi lyckas fly från ett arrangerat och våldsamt äktenskap och tar sig ensam hela den långa vägen från sin lilla hemby till den pulserande rosa staden Jaipur. Hon börjar försörja sig som hennakonstnär och snart sprids ryktet om hennes talang - och förmåga att lyssna och ge råd. Det dröjer inte länge förrän hon vinner de rika överklasskvinnornas förtroende. De börjar avslöja sina innersta hemligheter för henne samtidigt som hon aldrig kommer att kunna avslöja sina egna ...

Men precis när Lakshmi äntligen uppfyllt sin dröm och börjat leva ett självständigt liv dyker hennes man upp. Med sig har han Lakshmis syster, som hon inte visste att hon hade, och plötsligt riskerar allt hon byggt upp att raseras.

Även denna bok passade jag på att läsa just nu tack vare Kaffe & kulturs världsutmaning. Men jag hade nog läst den oavsett. Jag jobbar med rätt många personer från Indien så det blir lite extra intressant då. 

Den här boken (precis som Längtans latituder) utspelar sig under en tidigare tid i Indien. Längtans latituder började runt 1948 och den är börjar runt 1955 då huvudpersonen är ca 30 år. Lakshmi har skapat sig ett rätt bra liv som Hennakonstnär i Jaipur men kastas plötsligt tillbaka ett gäng år i tiden då hennes man dyker upp med hennes okända lillasyster på tretton år. Lakshmi giftes bort som femtonåring och hamnade i ett allt annat än lyckligt äktenskap. Hon lyckas till slut rymma och skapar sig ett mycket bättre liv. Men oron finns där konstant. Vi får följa Lakshmi när hon besöker sina klienter och maktspelet som sker där. Och det visar sig att Lakshmi har ett finger med i rätt många olika saker. 

Det är intressant att läsa om miljön och hennamålningarna. Och även om hur de olika klienterna är och deras personligheter. De är dessutom i princip alla medvetna om sin makt. Så det är inget lätt jobb hon har där målningarna bara är en del av hennes jobb. Hon har det tufft och får det allt jobbigare. Men hon både har och får vänner längs vägen som finns där för henne när det blåser. Min personliga favorit är hennes unges assisten Malik som nästan alltid får mig att le trots hans unga ålder. 

Det här är ingen bok som jag blir helt tagen av men den har ändå mycket som jag uppskattar. Jag tycker om att följa Lakshmi och Malik medan hennes lillasyster mest får mig att bli irriterad. Men jag får påminna mig om att hon är ett trettonårigt barn. Först mot slutet fastnar jag ordentligt och när jag slår igen boken är det med ett leende. Och jag är rätt säker på att jag kommer läsa nästa bok i serien som verkar fokusera på Malik. 

Betyget blir en svag fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar