torsdag 28 juli 2022

Brudslöjan av Kamilla Oresvärd

Första delen i serien om Vargön!

Handling: Den unga Lisa-Marie hittas under mystiska omständigheter död på sin bröllopsnatt. Mona Schiller, en före detta domare som flyttat hem till Vargön efter många år utomlands, dras in i polisutredningen. När hon börjar nysta i fallet växer en helt ny bild av Lisa-Marie fram, och Mona inser att det lilla samhället döljer hemligheter som är större än hon någonsin kunnat ana.

Det här är den första boken jag läser av Kamilla Oresvärd och det är också det första delen i serien om Vargön av hittills fyra delar. Vi får lära känna Mona Schiller lite lätt. En kvinna som lämnade sin man, två barn och sitt jobb som domare och flyttade med en annan man och tog ett annat jobb. Men hon är nu tillbaka. Det är oklart vad hon gjort och riktigt hur gamla sönerna var när hon lämnade. 

I samband med hennes återkomst mördas en ung kvinna på sin bröllopsnatt. Mona får i uppdrag att göra sina egna undersökningar då någon vill att det snabbt klaras upp. 

Det här är ingen bok som jag faller pladask för. Men det är ju inte ovanligt när det är den första delen i serien. Men jag kan se på Goodreads att boken efter har ett högre betyg och den efter det ytterligare lite högre. Jag tycker att Mona är intressant och det är mycket som fortfarande är oklart runt henne.

Jag uppskattar när huvudpersonen är en kvinna som verkar ha varit med om en del utan att för den sakens skull ha massa problem. Förutom att hon inte funnits där för sina åtminstone nu vuxna söner. Söner som gått åt rätt olika håll i livet. Jag är rätt nyfiken på Monas bakgrund så det är inte alls omöjligt att jag snart fortsätter med serien.

Betyget blir 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar