fredag 29 juli 2022

Mörkläggningen av David Baldacci

Den sjätte delen om Amos Decker!

Handling: Amos Decker, FBI-agenten med perfekt minne, får i uppdrag att lösa ett bestialiskt mord i en liten oljestad i North Dakota. Skifferoljan under marken är värd miljarder, och löftet om snabba pengar har lockat till sig hänsynslösa storföretag, korrupta tjänstemän och brottslingar. I oljeruschens kölvatten följer droger, inbrott, prostitution och nu mord.

När Amos Decker och kollegan Alex Jamison börjar gräva i mordoffrets förflutna kommer de något stort på spåren. Under marken vilar hemligheter som inte får se dagens ljus, och det finns personer som inte drar sig för att döda en FBI-agent för att sanningen inte ska komma fram.

Uppläsare: Reine Brynolfsson

Den här är nog en av de mer komplexa böckerna jag lyssnat på av David Baldacci. Det börjar med ett mord som Amos och Alex skickas iväg för att lösa men det stannar inte vid bara ett mord. Som tur vad är de inte helt ensamma där. Och jag gillar att följa både Amos och Alex och kanske Amos i synnerhet.

Lyssningen har gått väldigt trögt nu i juli. Kanske mest för att jag läser väldigt mycket mer då. Men en bok av den här typen brukar fungera utmärkt när jag vill komma igång igen. 

Om jag ska vara kritisk och verkligen analysera den så händer det för mycket och det är för komplext vilket är både bra och kanske väldigt osannolikt. Och för mycket skjutande och att de klarar sig osannolikt bra. Samtidigt är det ungefär vad jag förväntar mig av en sån här bok. Men med tanke på Amos tillstånd känner jag mig aldrig helt trygg. I synnerhet som det inte finns någon fortsättning på den här serien just nu när jag lyssnar på den.

Ämnet är väldigt aktuellt, ännu mer än när boken kom faktiskt. Och David Baldacci blandar ofta in någon aktuell problematik i sina böcker. Och kanske i synnerhet i den här serien. Jag har inte läst tillräckligt av de andra för att veta säkert om det är så. 

Jag är van vid att Reine Brynolfsson läser upp böckerna men jag är inte helt förtjust i hur han gör Alex röst. Jag tycker att han gör hennes röst lite mer fånig och orolig med tanke på att hon ska föreställa en FBI-agent. 

Boken får ändå betyget 4 och då i dess genre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar