torsdag 16 februari 2023

Build your house around my body av Violet Kupersmith

En bok som krävde sin tid!

Handling: Två unga vietnamesiska kvinnor försvinner med många års mellanrum.
1986: Den rika vietnamesiska parets tonårsdotter försvinner in bland träden på en gummiplantering när hon flyr från sin arga far och förändras för alltid av upplevelsen.
2011: Tjugofem år senare så försvinner en olycklig vietnames-amerikanska från hennes nya hem i Saigon.
Båda kvinnornas öden är sammanlänkade på grund av saker som hänt tidigare och på grund av ett okänt väsen som förändrar och förstör.
 

Den här boken blev jag nyfiken på när jag läste listan på Women's Prize for Fiction 2022 Long List hos Enligt O. Delvis för att titeln är så vacker men också för mysteriet. Men jag insåg också att chansen var liten att den skulle bli översatt till svenska. I alla fall i närtid. Och eftersom jag har lite extra fokus på att bredda mig genom att läsa böcker från olika länder nu så ville jag testa både det och att läsa den på engelska. Och jag kom igenom den men det är nog sällan en bok tagit så lång tid.

Det här är en bok som innehåller väldigt många olika delar. Eftersom den gör rätt många tidshopp så får den mig att googla på Vietnams historia då två kapitel utspelar sig under 1940-talet där några franska pojkar/unga män är i fokus, och jag inser att Vietnam då var en fransk koloni. Det är inte lätt att förstå hur historierna i de olika tidshoppen hänger ihop. Men då och då klarnar bilden och berättelsen blir allt tydligare. Det är verkligen som att lägga ett pussel att läsa den här boken.

Det som jag var mest nyfiken på var historierna om de unga kvinnorna som försvinner. Och hur deras liv var sammanlänkade. Så jag såg för mig lite av en spänningsroman med lite mystik i sig. Nu så här i efterhand kan jag lätt måla upp en asiatisk skräckfilm framför mig. En vacker film som verkar helt vettig över större delen av filmen men där det blir allt mer overkligt och mer skräckinslag mot slutet. Jag hade inte klarat av att se den som film (är för mesig) men det gick bra att läsa den som bok där ljudeffekterna inte finns med utan det istället skrivs om känslor och förvirring.

Jag är glad att jag kom igenom boken och den är så speciell att jag kommer att minnas den länge. Men historien blev inte riktigt som jag tänkt mig. Därför blir betyget 3+. Och inte för att boken är medioker utan för att den inte passade mig så bra som jag hade hoppats. Och för att den blev lite för komplex gällande mystiken och vad som faktiskt hände (dilemmat när det är lite övernaturliga inslag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar