söndag 18 februari 2018

A dangerous place av Jacqueline Winspear

Den elfte boken om Maisie Dobbs!

Den här boken utspelar sig under våren 1937 och det har gått några år sen den förra boken slutade. Jag vill inte avslöja vad som hänt däremellan. Men Maisie är på hemväg från Indien till England men hoppar av i Gibraltar eftersom hon inte känner sig redo att återvända riktigt än. Där lyckas hon upptäcka en död fotograf och larmar polisen. Polisen har fullt upp med alla flyktingar och har svårt att prioritera mordet vilket leder till att hon börjar fråga runt istället.

Den här har stått rätt länge i bokhyllan och jag har av obegripliga skäl inte tagit tag i den. Mycket för att jag misstolkade tiden emellan förra och den här boken och vad jag trodde skulle ha hänt - vilket inte alls stämde.

Förutom att följa Maisie i hennes jakt på vad som händer så får man även en känsla för hur det såg ut i Spanien strax före andra världskriget.Vi får såklart också veta vad hon varit med om i tiden däremellan.

Jag klassar serien som en deckarserie eftersom hon ändå mestadels jobbat som privatdeckare i de olika böckerna. Men nu är det mer än att bara följa Maisie, stämningar och känslan för tidsandan som ger mest. Det är visserligen ett mord som hon försöker lösa men man blir besviken om man läser boken och bara är ute efter en ren deckare. Det känns som den här boken bara är det till en liten del. Däremot bör man ha läst böckerna innan för att få någon bra behållning av boken.

Nu har jag ingen mer Maisie Dobbs-bok hemma på lager så det lär bli några inköpta innan året är slut. Det finns två till böcker i serien och ytterligare en ges ut i slutet på mars. Däremot finns bara de första på svenska.

Jag läser sällan böcker på engelska men pratar och skriver ofta på engelska på jobbet. Jag hade inga problem att förstå handlingen och slog bara upp något enstaka ord. Så den känns rätt lättläst och perfekt att varva de svenska böckerna med.

Betyget är inte helt lätt. Just för att jag gillar Maisie Dobbs så mycket blir det 4- av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar