tisdag 31 mars 2020

Ett högt pris av Donna Leon

Den tjugonde boken i serien om kommissarie Brunetti!

Handling: En ung kvinna återvänder från semestern och hittar sin granne, en äldre dam, död på golvet. Troligen har hon drabbats av hjärtinfarkt. Kommissarie Brunetti bestämmer sig för att undersöka saken närmare. Snart upptäcker han att den äldre kvinnan har varit engagerad i en kvinnojour. Och att hennes lägenhet har fungerat som fristad för misshandlade och utnyttjade kvinnor. Övertygad om att detta är den viktigaste ledtråden i utredningen om dödsfallet börjar han söka svar. Och stöter på en historia som sträcker sig årtionden bakåt i tiden. En historia fylld av kärlek, lögner och bedrägeri.

Tänk att jag nu läst eller lyssnat på tjugo böcker om kommissarie Brunetti. Det är inte dåligt. När det har gått en viss tid längtar jag efter att få återse honom och folket omkring honom. Men det betyder tyvärr inte att alla böcker är jättebra.

Det som är positivt med den här boken är som alltid miljön och den italienska maten. Kommissarie Brunetti själv är en ärlig person som vill att rättvisa ska råda. Men i just den här boken kände jag ett stänk av att han plötsligt fått en viss dubbelmoral. En där han å ena sidan gärna nyttjar vissa tjänster för att i nästa stund inte tycka att det är ok. Jag kände också en viss gubbighet. Men det kan bero på att han blir äldre han också eller så börjar jag se mer sånt (eller läsa in mer sånt) ju äldre jag blir. Det här är ju dessutom en man i ett inte helt jämställt land.

Själva brottet i sig blir faktiskt rätt tråkigt. Jag la från mig ljudboken rätt ofta efter ett tag och kände ingen nyfikenhet alls på vad som låg bakom dödsfallet. I boken blir det en del om ålderdomshem och där de kommunala nämns som hem där man verkligen inte vill ha sina nära och kära. Och då går det inte att låta bli att tänka på hur det är där nu i Coronatider. Men även om jag läst tjugo böcker nu i serien (den som senast blivit översatt) så finns det ytterligare nio stycken som kommit ut innan Coronan slog till.

Mitt betyg blir 2+ den här gången. Kanske också för att mitt fokus är sämre än vanligt nu med oro för nära och kära och även för ekonomin i världen på sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar