onsdag 21 april 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven U

Det är onsdag idag och Lilla O har kommit med nya frågor. Den här gången är det bokstaven U som gäller.

1. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till vuxna läsare?

Av olika skäl var det mycket länge sen jag läste en ungdomsbok. Men jag har en favoritförfattare sen många år och det är Michelle Magorian som skrivit flera underbara ungdomsböcker. Min favorit är Godnatt mister Tom. Hon har nyligen kommit ut med en ny bok (Tystnad, tagning) som jag faktiskt funderar på att köpa (jag har läst henne övriga och köpt flera av dem trots att jag är vuxen sen länge).

2. Finns det några böcker som du undviker?

Ja, fantasy och science fiction.

3. Berätta om en riktigt underhållande bok!

Jag har inte läst så många komiska böcker eftersom jag så lätt ser det tragiska i det komiska och istället lider med stackarna. Däremot tyckte jag Catarina Lilliehööks bok Mei Wenti! Inga problem var mycket underhållande om livet i Kina där många komiska situationer kan uppstå (och frustrerande). Även Magnus Ugglas bok (egentligen hans blogg); Jag hade en gång en blogg var väldigt rolig till en början (sen blev det mycket upprepningar).

4. Och slutligen vill jag att du tipsar om en bok som är alldeles underbar!

Här måste jag åter igen nämna Siri Hustvedts bok Vad jag älskade som jag tyckte var helt underbar. Även Sara Gruens bok Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow är underbar. Det känns lite orättvis för böckerna tenderar att bli bättre om jag läser dem när jag har semester och båda dessa har jag läst under olika semestrar. Eller så orkar jag med tjockare böcker när det är semester och att tjocka böcker ger en längre och bättre eftersmak och blir mer minnesvärda.

1 kommentar:

  1. Tystnad tagning har jag också fingrat på. Älskar Magorians andra böcker. Känner igen det där med att böckerna blir bättre på semestern. Min hjärna har en tendens att funka bättre då.

    SvaraRadera