onsdag 14 april 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven T

Efter ett uppehåll förra onsdagen är det dags igen med Lilla O:s frågor, nu med bokstaven T.

1. Berätta om en bok som handlar om turism!

Här kom jag inte på någon klockren bok men i Maeve Binchys bok Stjärnklara nätter så möts fyra personer (en irländare, en engelsman, en tysk samt en amerikan) på en taverna i Grekland där de vistas av olika skäl.

2. Har du någon favoritbok som blivit tv-serie?

Nu under vintern gick Damernas detektivbyrå på tv. Nu är böckerna kanske inga superfavoriter men tillräckligt bra/mysiga för att jag ska ha läst flera av dem.

3. Vilken är din favorittitel?

Jag har tre böcker som jag gillar titlarna på och där även texten kändes lätt poetiska ibland:
Vad jag älskade av Siri Hustvedt
I utkanten de älskande av Johanna Nilsson
En spricka i kristallen av Cecilia von Krusenstjerna

4. Berätta om en bok där tillfälligheter spelar stor roll.

I många deckare spelar tillfälligheter stor roll men annars tänker jag på boken Bröderna Benzinis spektakulära teatersällskap där huvudpersonen Jacob precis misslyckats med att slutföra sin veterinärutbildning och istället hamnar på ett tåg och som i sin tur leder till ett veterinärjobb på en cirkus (som inte är så noga med slutbetyg). En underbar bok!

1 kommentar:

  1. En spricka i kristallen ligger på vänt, men har gjort det ett bra tag.

    SvaraRadera