söndag 10 januari 2016

Minecraft av Daniel Goldberg och Linus Larsson

En intressant historia om Markus "Notch" Persson och Minecraft!

Handling: På några få år gick Stockholmsbon Markus "Notch" Persson från okänd och uttråkad programmerare till världsberömd mångmiljardär. Allt tack vare ett märkligt litet datorspel, ett hobbyprojekt som knappt någon trodde på. Här berättar Markus historien om sitt liv. Om den gamla skolbänken full med Lego. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i en Stockholmsförort. Men också om att växa upp i en familj som präglats av missbruk och konflikter.

Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka är en historia om osannolika framgångar, halsbrytande summor pengar och den digitala utvecklingens kraft att skaka om imperier. Men också en personlig berättelse om skaparglädje, utanförskap och känslan av att inte riktigt passa in.

I denna andra utgåva berättas för första gången om spelet bakom kulisserna när Minecraft växte till en miljardindustri och till slut såldes till Microsoft för en svindlande summa.


Det finns mycket som gör att den här boken passar mig. Jag har alltid gillat dataspel, i alla fall vissa varianter som Sims, Age of Empire och Rollercoaster Tycoon. Idag blir det mest mobilspel. Jag skulle ha älskat att ha Minecraft som barn. Jag har även själv jobbat som systemutvecklare och blir faktiskt sugen på att börja koda. Men jag har för många andra intressen som gör att jag inte kommer att göra det.

Min son är nu 9 år och spelar Minecraft och även jag har suttit med Ipad:en och skapat fina byggnader.

Den första halvan av boken uppslukar mig. Den handlar om Markus uppväxt och hur intresset för datorer blir allt större och hur han sen utvecklar spelet Minecraft. Kapitlen varvas med spelhistoria för motsvarande tid vilket jag tycker är intressant. Det hålls på en nivå som inte är svår att förstå även om jag aldrig hört talas om vissa av spelen. Eller snarare rätt många...

Den andra halvan fokuserar på företaget Mojang och hur mycket svårare det blir när företaget växer. Att bli rik ger många fördelar men synen och förväntningarna på personen förändras markant. Även här blandas spelhistoria in tillsammans med youtube-utvecklingen där många blir rika på att kommentera och spela Minecraft framför en kamera och lägga ut på youtube. Min son är en av dem som kollar mycket på det. Mitt i allt detta finns en mycket rik Markus som inte alls vill vara den frontfigur som spelanhängarna vill ha.

2 kommentarer:

  1. Hette inte företaget Mojang?! Det trodde jag. Majong gjorde väl såna där myspysiga bohemkläder på 70-talet, eller?
    Jag har inte spelat Minecraft själv men tycker att det verkar intressant ändå att följa både människans och företagets utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Joelinda! Jag har rättat de omsvängda bokstäverna nu.

      Radera