söndag 24 januari 2016

Jadeögat av Diane Wei Liang

En annorlunda men intressant deckare!

Handling: Mei, en 30-årig singelkvinna, har just startat en detektivbyrå i Peking. Hennes första uppdrag visar sig bli mer privat än vad hon först hade anat. Hennes sökande efter en försvunnen jadesten låter henne inte bara ta del av en mörkare del av Kinas historia, utan leder henne också in i hennes egen familjs hemligheter och lögner.


Uppläsare: Mirja Burlin

Jag har länge funderat på att läsa den här boken. Sen i och med Johannas En världsomsegling på 366 dagar plus att jag hittade den på Storytel så blev den utvald.

För personer som läser deckare endast för deckargåtans skull blir nog besvikna på den här boken. Det är en del detektivarbete för Mei men betydligt mer om Kina och dess historia. Och det är det som jag egentligen vill åt och det gör mig mycket nöjd.

Författaren själv är född i ett arbetsläger i Kina och bodde i Kina under hela sin uppväxt. Efter att ha deltagit i demonstrationerna vid Himmelska Fridens Torg 1989 lyckades hon ta sig till USA. Nu bor hon i London.

Jadeögat är den första boken om Mei och som i många deckare som kanske är tänkta att bli flera är det mycket fokus på huvudpersonen och omständigheterna kring personen. Det här är inget undantag. Det är en hel del om hennes släkthistoria och även om allt som hänt i Kina i modern tid. Nu kom Jadeögat redan 2007 så det har hunnit gå några år sedan dess. Jag funderade verkligen om författaren bodde i Kina när jag läste den eftersom hon kändes kritiskt i det hon skrev om hur det fungerar i Kina. Men jag fick svaret när jag googlade att så inte var fallet.

Själva deckarhistorien i sig känns inte så märkvärdig. Mei privatspanar en del och har inga större problem att förstå hur saker hänger ihop. Så om man ska läsa den är det för miljön och Kina i sig. Och det räcker väldigt långt för mig!

Mirja Burlin läser boken med en mjuk röst som passar in i den asiatiska miljön.

Det här blir mitt tredje land i en Världsomsegling på 366 dagar där jag åkte från Sidney till Kina!


2 kommentarer: