söndag 31 januari 2016

Den tredje hustrun av Lisa Jewell

En onödig längtan...

Handling: En sen aprilnatt snubblar Maya framför en Londonbuss. En tragisk olycka? Eller självmord? Hennes otröstliga make Adrian är fast besluten att ta reda på det. Maya hade ett jobb hon trivdes med, hon hade vänner. Adrian och Maya älskade varandra. Hon kom till och med överens med hans två tidigare fruar och deras barn. Ja, de var faktiskt som en enda stor, lycklig familj. Men det dröjer inte länge innan Adrian börjar identifiera de mörka sprickorna i sitt perfekta liv. För alla har hemligheter.


De två senaste böcker jag läst av Lisa Jewell har jag verkligen tyckt om. Det är Syskonmakaren och Fågelburen. Fast längtan efter den här har inte varit så stor att jag inte kunde vänta till pocketutgåvan.

Nu har jag i alla fall läst den och boken var ok men inte mer än så. Jag störde mig mer än jag njöt dessvärre.

Precis som i Lisa Jewells övriga böcker får man följa lite olika personer. Här är det främst Adrian som står tafatt kvar utan Maya. Han sörjer djupt och lever mer på rutin. Men jag kan inte tycka särskilt synd om Adrian tyvärr. Och det är nog det som blir mitt problem med boken.

Det finns ändå mycket som är bra i boken. Jag tycker Lisa Jewell skapar en trovärdig familjesituation med många känslor. Det blir också tydligt hur olika barn kan vara trots att de är syskon. Och det är ju inte ovanligt att människor som skiljer sig skaffar barn med sin nästa partner.

Sen finns ju frågan om vem som låg bakom vad i den här boken och det ger den ett visst driv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar