torsdag 21 januari 2016

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

En roman med många tänk om...

Handling: Tänk dig att din man hade skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig också att brevet innehåller hans djupaste, mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan förstöra inte bara det liv och den familj ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar det här brevet när din man fortfarande lever...

Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar och bor i Sydney i Australien. En dag när hon är uppe på vinden ramlar en kartong ner från en hylla där hennes man sparar gamla kvitton. Ur kartongen faller ett förslutet kuvert. Brevet är till Cecilia från John-Paul, men får öppnas endast då han är död. John-Paul är på tjänsteresa men när han ringer berättar Cecilia om brevet, han avfärdar det och ber henne slänga det utan att läsa. Men Cecilia blir inte lugnad utan ännu mer förbryllad. Varför fanns brevet på vinden, i en obetydlig kartong? Ska hon trots allt öppna brevet och läsa, eller? Plötsligt har hennes liv tagit en helt ny vändning på grund av ett brev från hennes man, ett brev som innehåller något hon aldrig skulle kunna föreställa sig...


Många har läst den här boken och hyllat den. Det får mig att vilja läsa den men samtidigt är jag rädd att jag får för höga förväntningar. Men så önskade jag mig den i julklapp och fick den också.

I boken får man följa tre kvinnor - Cecilia, Tess och Rachel. Tre kvinnor, tre olika liv. Så det är inte bara Cecilias liv som man först kan tro när man läser baksidan. Handlingen utspelar sig i Australien i Sidney med påsken som närmar sig och jag får en väldigt nutida känsla.

Huvudpersonerna skiljer sig mycket från varandra. Cecilia och Tess känns nästan som varandras ytterligheter men olika omständigheter får dem att förändras. De situationer som kvinnorna hamnar i är inte lätta men eftersom boken har rätt korta kapitel blir det inte så tungt som det hade kunnat vara om man bara följt en av dem och fördjupat sig i personens smärta.

Jag funderade mycket hur författaren skulle knyta ihop boken och jag tycker att det görs på ett bra sätt. Det blir också väldigt tydligt vad författaren vill säga med boken och hur tankarna gått. Det här är en bok som jag kan rekommendera till rätt många!

Det här blir också min andra bok i En världsomsegling på 366 dagar där jag tog mig från ett mycket nordligt Norge till ett varmare Australien.



2 kommentarer:

  1. Ja ja, jag ska skaffa den här. Någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror dig :). Den är i alla fall helt klart läsvärd.

      Radera