lördag 24 juni 2017

Sorgsna hjärtans trädgård av Abbi Waxman

En fin och mysig bok om att komma över en stor sorg.

Handling: Ena stunden grälade Lili med sin make Dan, i nästa sekund såg hon honom dö i en horribel bilolycka precis utanför deras hus. Tre år senare har Lili lyckats komma på fötter igen, med hjälp av sin stöttande syster Rachel och tack vare sina två små döttrar. 

Men trots att allt utifrån ser normalt ut, sitter Lili fortfarande fast i ett träsk av självmedlidande - hon saknar Dan och är trött på allas tjat om att hon måste gå vidare.

När Lilis arbetsgivare ger henne uppdraget att illustrera en flora, men inser att hon inte kan något om växtriket överhuvudtaget, anmäler de henne till en trädgårdskurs. Lili går motvilligt till kursen, där en brokig skara figurer samlats under ledning av den tystlåtne men stilige Edward. Och kanske kan solvarm jord, ny vänskap och spirande förälskelse väcka Lili till liv och få henne att blomma igen?

Det här är en mysig bok med både humor och allvar. Lili sörjer fortfarande sin man och kämpar för att få vardagen att gå ihop med sina två döttrar. Som stöd finns även hennes syster. Till vardags jobbar hon som illustratör.

Jag har insett att jag inte är någon som uppskattar trädgårdsskötsel. Visst kan det var ok korta stunder men jag är inte beredd på att lägga ner den tid och pengar som odlingar normalt kräver. Men den här boken beskriver verkligen odlingens konst på ett oerhört lockade sätt. Dessutom blir gruppen som går trädgårdskursen väldigt goda vänner - vilket är klassiskt i sådana här böcker. Så det är nästan så att jag blir lite småsugen på att fixa rabatter. Men med bevattningsförbudet som råder i mitt område är det bäst att låta bli vilket kanske är lika bra.

Den här handlar också mycket om familjen och släkten. Lilis syster Rachel stöttar henne och deras mamma finns i bakgrunden. En mamma som kanske inte varit den bästa. Runt henne finns även hennes döda makes släkt.

Vissa delar av den här tyckte jag verkligen om medan vissa blev så klassiskt förutsägbara. Vilket i och för sig kan vara väldigt skönt ibland. Men ibland blir det lite väl tillrättalagt och jag blir inte så berörd som jag hade hoppats bli.

Betyg 3,5 av 5.

Den ger även ett kryss i rutan Om en familj eller släkt i sommarbingon 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar