lördag 16 december 2017

Det tyska huset av Arnaldur Indridason

Kanske början på en ny serie...?

Handling: En handelsresande har hittats mördad i en liten lägenhet i Reykjavik, skjuten i huvudet med pistol. Polisen drar snabbt slutsatsen att det rör sig om en förövare bland de många amerikanska soldater som staden kryllar av den här sommaren 1941. Soldaterna är strategiskt placerade på Island för att säkra det nordamerikanska luftrummet. De ställer också till med en hel del besvär, särskilt de som skaffar sig en isländsk fästmö under vistelsen. Mordfallet hamnar på isländske kriminalinspektören Konrad Flovents bord och eftersom han är den ende kriminalinspektören i Reykjavik tvingas han begära hjälp utifrån. Han träffar en ung kanadensare av isländsk härkomst, Thorson, som är helt oerfaren när det gäller mordutredningar, men som talar både engelska och isländska. Tillsammans ger de sig ut på jakt efter mördaren.


Precis som Arnaldurs tidigare böcker så har den här ett väldigt lugnt tempo. Den utspelar sig på Island 1941 och de påverkas av andra världskriget. Inte så direkt som många andra länder men det går inte att undgå att det är krig.

Vi får lära känna Thorson och Flovents som båda är rätt sympatiska. Men båda är rätt unga och inte så erfarna och jag hoppas att det är därför som de inte förstår vissa saker som känns givna. Som alltid lyckas Arnaldur Indridason göra väldigt bra miljöskildringar vilket gör hans böcker väldigt speciella.

Jag googlade lite och det verkar finnas fler böcker med Flovent och Thorson och jag fortsätter gärna på serien. Jag lyssnade på den som ljudbok med Anton Körberg som uppläsare. Han hör inte till favoriterna men kändes ändå ok.

Betyget blir en stark trea.

4 kommentarer:

  1. Att jag kommer att läsa den är jag ganska säker på, men jag vet inte om jag känner något behov av att äga den. Vi får väl se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det kommer sluta med att du köper den någon gång när det är rea. :)

      Radera
  2. Svar
    1. Jag tror du kommer att gilla den. Det är ju lite speciellt med Island och då för dig i synnerhet.

      Radera