söndag 20 september 2020

Fallet Walter Dabney av David Baldacci

Den tredje boken om Amos Decker!

Handling: Amos Decker blir vittne till en våldsam konfrontation precis utanför FBI:s huvudkontor i Washington D.C. En man skjuter en kvinna och sedan sig själv, mitt på ljusa dagen. Decker står handfallen bara några meter bort.

Trots Deckers extraordinära observationsförmåga förvirrar mordet både honom och hans team. De kan inte hitta någon koppling mellan mördaren, som visar sig vara en framgångsrik familjefar, och offret, en omtyckt lärare. Det verkar inte heller finnas något motiv. Så får Deckers team order från Harper Brown, en agent vid Defense Intelligence Agency (DIA), att släppa fallet.

De har anledning att tro att mordet är kopplat till större händelser som står i direkt kontakt med nationens säkerhet. Men Decker har aldrig följt reglerna, och han har ett mål att lösa fallet.

Uppläsare: Reine Brynolfsson

Precis som de tidigare böckerna om Amos Decker är det här en bok med högt tempo och mycket spänning. Så jag lyssnar ofta och gärna. Men det här är också en typ av bok som jag egentligen skulle kunna störa mig otroligt mycket på men väljer att ignorera flera saker just för att jag gillar resten. Kvinnorna beskrivs som väldigt vackra, och är det flera kvinnor med så har de i princip alltid olika hårfärg och kanske även ögonfärg. Den är verkligen gjord för att filmatiseras med vackra Hollywoodskådisar. 

Det som får mig att lyssna är själva gåtan. Varför dödar en framgångsrik man en kvinna som verkar vara helt okänd för honom? Och dessutom sker det framför vår hjälte Amos Decker med sin speciella förmåga. Teamet Decker ingår i får ta fallet trots att de normalt sett inte jobbar med den typen av fall. Och när väl Decker börjat gräva så är han fast. 

Vissa saker i boken blir nästan lite väl komplicerade för mig och jag gissar att jag inte haft fullt fokus hela tiden vilket kan vara problemet med att lyssna. Eller så är jag inte så intresserad av just det ämnet och alla spionorganisationer som nämns. Och det är nästan så jag undrar om det inte också är en känga till USA också just för att det är så komplex och gissningsvis verkligen kolliderar även i verkligheten. Men jag är för okunnig kring det för att verkligen veta. 

Som så ofta i sådana här serier är det människorna man följer som också får en att fortsätta. Även om Jamisons osäkerhet eller behov av bekräftan blev lite väl övertydlig här. Men det är ju den typen av bok så jag gissar att jag inte kan förvänta mig mer. 

Det här är alltså en klassisk bladvändare där man får förlåta en hel del för att få spänningen som ändå är så skön ibland. Men på grund av alla klichéer med mera stannar betyget på en trea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar