tisdag 30 mars 2021

Det sista livet av Mohlin & Nyström

Första delen om John Adderlay

Handling: Dottern till VD:n för ett av Sveriges mest framgångsrika företag försvinner spårlöst i Karlstad. Hon tros vara mördad, men ingen kropp hittas.

Tio år senare vittnar FBI-agenten John Adderley i en uppmärksammad rättegång i Baltimore. I behov av en ny identitet kräver han att få bli placerad i Sverige, närmare bestämt i Karlstad. Staden han vuxit upp i, men inte besökt på tjugo år. John får ett nytt namn och ett jobb i cold case-gruppen som utreder det tio år gamla försvinnandet.

Det blir snart tydligt att Johns vilja att få komma till Karlstad och jobba med just det här fallet handlar om mer än att återse sitt barndoms Värmland. Samtidigt växer oron för att hans verkliga identitet ska röjas och han får allt svårare att balansera sina hemligheter.

Jag har varit nyfiken på den här serien ett tag och när jag insåg att andra delen skulle komma nu i mars så började jag lyssna på den här. 

Huvudpersonen John föddes i Sverige men flyttade med sin pappa till USA när han var tolv. Efter att ha jobbat under täckmantel för FBI och tvingas skaffa sig en ny identitet så väljer han mot alla rekommendationer att återvända till sin uppväxtort. För någon där behöver hans hjälp. 

I Karlstad så börjar en cold case-grupp arbeta med en tio år gammal utredning. Den där en ung kvinna, Emelie Bjurwall, spårlöst försvann och aldrig hittades. Var det en kidnappning på grund av släktens rikedom eller blev hon våldtagen och mördad eller vad hände? John hamnar mitt i allt detta mer inblandad än han borde vara.

Det här är en spännande bok som både rymmer en hel del spänning men också mer traditionellt polisarbete. Vi får även följa offrets familj och se hur de hanterar sin förlust. Familjen bor på Tye som är en lyxigare del av Hammarö som ligger söder om Karlstad och är omringad av Vänern. För knappt två år sen hyrde vi en stuga på Tye och promenerade bland annat där man trodde att Emelie försvann. Så det var en extra krydda att verkligen kunna måla upp omgivningarna ordentligt. 

John är en person som jag gillar även om jag inte helt roas över hans tilltag alla gånger. Inte helt ovanligt bland våra deckarhjältar. Men han känns också mänsklig och driftig. Och det är tydligt att han inte är en osårbar person.

Han råkar även ut för lite kulturkrockar efter att ha levt i USA och en av dem leder till lite humor. Han lär känna en hel del nya personer och vissa är sådana som jag kan tänka mig att vi får fortsätta följa. Som vissa poliser och en viss advokat. 

Hade bok två redan kommit som ljudbok när jag var klar med den här så hade jag börjat på den direkt. För den här slutade med en rejäl cliffhanger. Oavsett lär det i alla fall inte dröja länge innan jag tar tag i den.

Betyg 4 av 5 i klassen deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar