torsdag 27 januari 2022

Långt bortom havet av Isabel Allende

En fin släkthistoria som också är allmänbildande!

Handling: Poeten Pablo Neruda var chilensk konsul i Paris på 30-talet och fick efter Francos seger i det spanska inbördeskriget i uppdrag att arrangera en flyktingtransport så att 2 200 spanska flyktingar kunde få en fristad i Chile. "Mitt vackraste poem", förklarade Neruda senare i livet, "som ingen kunde sudda ut."

En av dessa tusentals spanska flyktingar som i Allendes roman stiger i land i Valparaiso är Roser, en gravid ung änka och pianist. Roser tvingas ingå ett konvenansäktenskap med sin avlidne makes bror för att kunna invandra till Chile. Hennes nye make, Victor Dalmau, är en ung medicinstuderande som varit fältläkare i det blodiga inbördeskriget och under den tiden utvecklat en speciell operationsmetod, som han så småningom ska bli berömd för.

Detta omaka par inleder tillsammans med Victors föräldrar ett nytt liv i Chile med allt vad det innebär av flyktingens umbäranden och prövningar, ständigt i förhoppning om att kunna återvända till Spanien. Men drömmen om ett hem och ett hemland utvecklas till något annat än det de från början trott när deras barn föds och en ny generation i familjen Dalmau växer upp. 

Jag har sett den här boken både hyllas och även få lite mer ljumna omdömen. Och jag är glad över det senare eftersom jag tror att mina förväntningar därför var rätt låga och därför inte blev besviken.

Isabel Allende vill berätta om flera verkliga händelser och väver in ett antal fiktiva personer i historien. Men hon låter även riktiga historiska personer vara med. Dels poeten Pablo Neruda som även fått Nobelpriset i litteratur. Mycket tack vare honom överlevde många spanjorer genom att de fick komma till Chile. Hon har även med sin pappas kusin Salvador Allende som var president ett tag i Chile.

Vi får främst följa Victor Dalmau och Roser Bruguera som båda är födda i Spanien. Roser blir gravid med Victors brors barn när Spanska inbördeskriget härjar och de till slut tvingas fly för att inte dödas. De hör till de lyckliga som kommer undan men får skapa sig ett nytt liv i Chile. Och som läsare får vi verkligen vara med under händelserika tider som jag tror är väl efterforskade. 

För mig som inte hade så höga förväntningar blev boken en positiv överraskning. För jag gillar verkligen när jag lär mig saker i en bok och här gör jag det på ett väldigt bra sätt. Men jag förstår också varför boken inte går hem hos alla. Det som boken verkligen brister i är gestaltningen av karaktärerna. Jag kan inte säga att jag lär känna någon av dem ordentligt. Och då följer vi ändå både Victor och Roser under över femtio år. Och även det är nog problemet att så mycket ska få plats i en endaste bok. Under läsningen tänker jag faktiskt på Howard Fast serie om familjen Lavette som ändå blev fem böcker och att det inte går att få till det bra med att både berätta om historiska händelser och politiska åsikter och sen lyckas med karaktärerna under så många år i en bok med drygt 300 sidor. 

Men tack vare inblickarna i historierna om både det Spanska inbördeskriget och Chiles skakiga historia så får boken betyget 4 av 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar