måndag 26 september 2022

Isola av Katrine Engberg

Den fjärde delen i Köpenhamnsserien!

Handling: Ett lik hittas i en park i Köpenhamn. Anette Werner blir ensam ansvarig för utredningen, som så småningom leder henne till Bornholm och till Jeppe Kørner som har tagit tjänstledigt och arbetar som skogshuggare efter en tuff separation. Esther de Laurenti, pensionerad akademiker, är också på Bornholm. Hon ska skriva en biografi över antropologen Margrethe Dybris och i Dybris hus hittar hon brev och anteckningar som ger en överraskande bild av en händelse som kastar nytt ljus över brottet som Anette och Jeppe försöker lösa.

Uppläsare: Katrina Ewerlöf

Det här är en serie som jag verkligen gillar. Och här får jag nu återse Anette, Jeppe och Ester. Anette som jag tycker bättre om i den här boken än den förra. Och här får hon också bli ansvarig för gruppen eftersom Jeppe är tjänstledig. Ester har det tufft för hennes kära vän och sambo har nu somnat in och hon sörjer och känner sig ensam. 

Jeppe har sökt sig till Bornholm och arbetar fysiskt i skogen samtidigt som han kämpar med sorgen han känner över relationen som sprack. Ester tar sig också dit eftersom hon ska skriva en biografi över en nu död person som bodde där. Och Anette är kvar i Köpenhamn och får ett riktigt obehagligt brott att undersöka. 

Som alltid i den här typen av deckare kan det bli lite väl speciella sammanträffanden. Men det kan jag leva med. Boken är spännande och jag gillar hur olika de tre är och hur dialogen kan gå, i synnerhet när Anette är inblandad. Jag tyckte också om att den utspelade sig på Bornholm delvis.

Det jag tycker minst om den här gången är kombination av uppläsare och upprörda mansröster. Jag ogillar när det blir för teatraliskt i kombination med att rösten är helt fel för personen (som fel kön). 

Trots det tyckte jag ändå verkligen om boken och längtar redan efter nästa del.

Betyget blir en fyra i klassen deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar