onsdag 21 december 2022

De första tolv av Denise Rudberg

Den tolfte delen i serien om Marianne Jidhoff!

Handling: Sextonåriga Joel Hammarström är elev på en prestigefylld högstadieskola på Östermalm, men han är skoltrött och vantrivs. Hemma beter sig föräldrarna distanserat och det är tydligt att Joels prestationer i livet är en besvikelse för hans pappa.

Bara några gator bort bor Ia Bergdahl, den mest lovande studenten på Handelshögskolan. Framför sig har hon en imponerande karriär, och hon är noggrann och metodisk i sin väg upp till toppen.

Mallen för framgång är snäv och snart framträder en mörk historia om konsekvenserna av överklassens pressande elitism. När två grova brott begås på Östermalm inom loppet av ett dygn chockeras omgivningen. Känsliga omständigheter gör att de båda fallen hamnar hos förundersökningsledaren Marianne Jidhoff, som tillsammans med kollegorna på särskilda utredningsenheten försöker hitta förövarna i en kamp mot klockan.

Uppläsare: Gunilla Leining

Det största problemet med den här är att den tog slut alldeles för snabbt. Jag vill ha mer av Marianne Jidhoff och gänget runt henne! 

Jag har ännu inte vant mig helt vid att ha Gunilla Leining som uppläsare även om jag gillar henne också. Jag hann bara bli så van vid Anna Maria Käll och hennes röst blev verkligen Marianne Jidhoff för mig. Även om det var Jan Waldekranz som läste de första böckerna. 

Vi får lära känna Joel och Ia och de närmaste personerna runt dem. Det finns ingen uppenbar koppling mellan dem vilket gör mig nyfiken. Varför lär vi känna just dem? Men det dröjer inte länge innan det åtminstone blir en indirekt koppling genom några brott som sker.

Marianne och hennes kollegor undersöker dem och åker runt och intervjuar folk. Men det känns nästan som att brottet delvis löser sig själv. I alla fall det ena av dem. Här hade jag velat ha en lite längre bok med lite mer arbete kring att lösa fallen. Jag tycker ju så mycket om karaktärerna och det känns inte som jag hinner vara tillräckligt länge med dem. 

Oavsett så längtar jag redan efter en fortsättning.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar