söndag 20 oktober 2024

Konsten att åldras utan värdighet av Clare Pooley

Om hur oväntat händelserikt livet kan bli!

Handling: När Lydia får jobb på den lokala sällskapsklubben för seniorer gissar hon att hon kommer att tillbringa tre eftermiddagar i veckan med att dricka te och spela kort. Men dessa seniorer visar sig vara av en helt annan kaliber.

Art är den misslyckade skådespelaren med kleptomaniska sidor, Daphne har hållit sitt mörka förflutna gömt i flera decennium och Ruby är en skicklig stickare som alltid hämnas genom garn.

När kommunen bestämmer sig för att sälja huset där sällskapsklubben håller till utbryter panik och ilska. Seniorerna bestämmer sig för att slå sig ihop med dagiset i huset bredvid för att rädda byggnaden. Och deras plan skulle faktiskt kunna fungera - så länge inte polisen hinner ikapp dem
.

Uppläsare: Kerstin Andersson

För två år sen lyssnade jag på en av författarens tidigare böcker - Pendlarsällskapet, en bok som jag verkligen tyckte om. Den här boken var också bra men jag blir inte riktigt lika tagen av livsödena här. Även om det finns en hel del svärta så beror den ibland på karaktärernas egna val i livet. 

Det är ändå befriande med lite äldre människor i en bok även om jag insåg att just Lydia och jag är i ungefär samma ålder. Hon har levt ett klassiskt liv som hemmafru och mamma och har en man som inte uppskattar henne längre. Sen i pensionärsgänget finns det ett blandat gäng karaktärer där vi följer två av dem (Art och Daphne) lite extra. Båda kantstötta av livet. Men en ung kille och en hund gör att de båda börjar öppna upp sig för det jobbiga som de har bakom sig i livet men som ändå fortfarande kan skada dem på olika sätt. 

Det finns stunder då jag går runt och fnissar och andra stunder då jag lider med dem av olika orsaker. Och även om det finns lite kärlek i boken så är den bara en liten del av handlingen. Det handlar mer om att de måste ta tag i sina liv och inte ge upp som de gjort på lite olika sätt. Tillsammans inser de att det finns saker att kämpa för och att det faktiskt kan vara värt en kamp. 

Betyget blir 4- av 5 i genren feelgood.

2 kommentarer:

  1. Denna är jag nyfiken på och nu tror jag att den måste hamna på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kan passa dig. Men som så ofta i den här typen av böcker så växer vissa karaktärer under bokens gång medan vissa är bara klassiskt dumma.

      Radera