måndag 29 oktober 2012

Svart ros av Nora Roberts

Den andra boken i den romantiska trilogin om Harpers handelsträdgård och skuggan som vilar över den.

Handling: Det har alltid bott någon från släkten Harper på lantgodset som nu ägs av Rosalind. Och lika länge som någon kan komma ihåg har ett andeväsen rört sig i dess salar?

Rosalind "Roz" Harper är en självständig kvinna med privat förmögenhet som tror att kärleken är något hon lämnat bakom sig. Vid 47-års ålder är hon änka med tre vuxna söner. På det stora lantgodset har hon byggt upp en framgångsrik handelsträdgård. 

Men handelsträdgården är mer än en lyckad framgångssaga, den är också en symbol för oberoende och förhoppningar som hon delar med två andra kvinnor som jobbar på godset - sina två tvillingsjälar; nygifta Stella och nyblivna mamman Hayley. 

För att få klarhet i sin släkts förflutna och det andeväsen som fortsätter att störa alla nattetid så kontaktar Roz en släktforskare. Samtidigt som gåtan avslöjas kring släkten Harper överraskas Roz av något hon helt tagit avstånd från i livet. Hon kommer åter igen drabbas av kärleken och nu kommer hon inte att tillåta något att stoppa henne. Uppslukad av stormande känslor är hon helt säker på att hon vill få en andra chans igen.

Min läskoncentration är tyvärr inte optimal just nu så därför passade det bra med en lättläst romantisk bok. I den här fokuseras det på Roz som äger handelsträdgården. Miljön med fokus på trädgård och en storfamilj är väldigt tilltalande (som åskådare). Däremot märker jag att hennes böcker inte helt passar mig längre (eller för stunden) då stora delar är väldigt förutsägbara. Vissa delar läser jag fokuserat men när de romantiska bitarna kommer så börjar jag skumma. Trots det så ville jag läsa tredje boken. Jag vill ju trots allt få ett avslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar