söndag 17 mars 2013

Känslan av död av Elly Griffiths

Den fjärde boken om Ruth Galloway...

Handling: Det är halloweenkväll i Norfolk. På Smiths museum förbereder man ett ovanligt evenemang. Inför en handfull speciellt utvalda gäster ska en medeltida kista öppnas. Den väntas innehålla kvarlevorna av en biskop som levde på 1300-talet. Arkeolog Ruth Galloway kommer i god tid för att övervaka öppnandet. Men museet verkar märkligt tomt och tyst. Efter en stund hittar hon intendenten livlös bredvid kistan, mördad, blödande från näsa och mun. Ett fönster står öppet och en död orm ligger inglasad i ett hörn av rummet. 

Kommissarie Nelson får hand om fallet. Det framkommer att intendenten nyligen mottagit hotbrev från en grupp aktivister som vill att museets samling med aboriginska kranier ska återlämnas. Men är detta verkligen motivet? Museet ägs av Lord Smith och vid besöket på familjen Smiths lantegendom inträffar det mystiska saker, döda ormar påträffas på märkliga ställen och Nelsons misstänksamhet ökar. Då ytterligare en person dör och Nelson oförklarligt insjuknar förstår Ruth att det måste handla om något mer än kranierna. Frågan är hur pusselbitarna hänger ihop. Nelson svävar nu mellan liv och död, och svaret på mordgåtan tycks vara det enda som kan rädda honom.

Precis som i många andra deckarserier är det ett kärt återseende av de olika karaktärerna Ruth, Nelson, Cathbad med flera. Det är tufft för dem efter Michelles upptäckt i förra boken men de gör så gott de kan.

Ibland känns deckarbiten nästan sekundär däremot är det intressant att fundera över aboriginerna och alla skelett som finns utspridda i världen istället för att vara begravda.

Känslan av död är lika bra som övriga delar. Däremot stör jag mig återigen på att Ruth anses vara så tjock med sina 80 kilo. Jag tycker å andra sidan att det är intressant med att relationerna är komplexa, det är inte svart eller vitt utan är precis som i verkligheten. Och det är skönt samtidigt som jag lider med dem.

Nu ser jag fram emot nästa bok som kommer snart!

4 kommentarer:

  1. Den här måste nog hamna på läslistan i april :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här vet man precis vad man får och att det är trevlig läsning. Det bästa är att nästa bok kommer i april (fast då inbunden).

      Radera
  2. Känns som att jag måste läsa den här snart, har ju nyss läst trean och nu kommer femman inom kort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är oftast mest inspirerad precis när jag läst ut boken innan och jag inte är redo att släppa iväg karaktärerna. Så jag får se när nästa bok kommer att avverkas.

      Radera