fredag 26 december 2014

Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal

Mycket spännande och lärorik!

Handling: Natten mot valborgsmässoafton störtar Charlie Eriksson ner från en balkong på elfte våningen i Jakobsberg. Bakom sig lämnar hon ett liv av droger, kaos och ouppfyllda drömmar. 

Polisen avskriver dödsfallet som självmord. 

Samma natt vandrar Riddarn genom Jakobsbergs centrum, en tilltufsad man som hävdar att Olof Palme fortfarande lever. Han ser Charlie komma ut från en nattklubb tillsammans med en man som beter sig hotfullt - men vem skulle bry sig om det vittnet?

Helene har lämnat förorten. Hon har suddat ut sin bakgrund och brutit med familjen: en mamma som övergav dem, en pappa som drack och syrran som inte kunde skilja på verklighet och fantasi.

Men vem var hennes syster Charlie egentligen? Tog hon verkligen livet av sig? Och vad gjorde hon i Buenos Aires fyra veckor före sin död?

Det visar sig att Charlie hade kommit ödesdigra hemligheter farligt nära. Spåren leder henne tillbaka till 1970-talet när deras mamma förälskade sig i en argentinsk flykting och försvann. I sin jakt på sanningen konfronteras Helene med en brutal del av historien som går djupare in i hennes eget liv än hon någonsin kunde ana.


Tove Alsterdal skriver inga traditionella deckare. Det här är snarare en släkthistoria där det ingår en del brottslighet på ett eller annat sätt. Åter igen lyckas Tove Alsterdal på att mycket bra sätt binda ihop flera tunga ämnen i en bok. En sak som jag verkligen uppskattar med Låt mig ta din hand och även boken I tystnaden begravd är den nutidshistoria som vävs in.

Det som jag personligen hade svårt för i den här boken var de faror som Helene utsätter sig för trots att hon är mamma till två barn. Samtidigt vet jag ju att alla människor är olika och att sorg och andra saker kan förändra en människa under en period.

Den här boken är trots mina negativa ord mycket läsvärd fast jag måste erkänna att min favorit fortfarande är I tystnaden begravd.

4 kommentarer:

  1. Får se om jag skaffar mig denna sedan, måste läsa I tystnaden begravd först och se vad vad jag tycker om den :)

    SvaraRadera
  2. Jag har än så länge bara läst "I tystnaden begravd" av Tove Alsterdal men förhoppningsvis kan jag klämma in hennes andra böcker i lässchemat nån gång framöver :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är inte lätt med alla böcker man vill läsa. I tystnaden begravd är fortfarande favoriten.

      Radera