lördag 31 januari 2015

Och sen Paulette av Barbara Constatine

En varm och mysig roman!

Handling: Ferdinand är i sjuttioårsåldern och lever ensam på en stor tom gård sedan sonen flyttat därifrån med sin familj. En dag, efter en våldsam storm, hotar grannen Marcelines tak att rasa in och Ferdinand föreslår att hon ska flytta in hos honom. Efter hand ansluter fler personer och bildar ett udda kollektiv på gården. Den nyblivna änklingen Guy, systrarna Lumière som drivs från sitt hus, ett par vilsna studenter, en spirande kärlek och några djur. Och sedan Paulette...


Jag såg ett blogginlägg om boken Tom, lille Tom som verkade intressant men lite väl dyr än. Jag kollade då upp vad författaren skrivit mer och bestämde mig för att köpa den här boken som verkade mysig och inte så lång.

Och ja, den var mysig! Den var lättläst även om språket kändes lite styltigt ibland. Egentligen finns det en hel del tragik i bakgrunden men boken fokuserar på det som ändå är bra. Den visar hur viktigt det är att se varandra och ta hand om varandra. Jag skulle visserligen inte klara av att bo i ett kollektiv som det här men jag läser gärna om det.

Däremot kändes slutet rätt plötsligt. Jag visste att en Paulette skulle inträda men var inte riktig beredd på hur. Slutet lämnar en hel del frågetecken efter sig men det fungerar ändå för mig.

Som de flesta lite mer mysiga och lättlästa böcker är den här ett trevligt tidsfördriv men lämnar inte några större spår efter sig.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du sett mitt inlägg om bokbyte? Är det något du skulle vilja vara med på? Var du med på något då "En bok om dagen" anordnade sådana?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, jag såg ditt inlägg. Jag var även med vid några omgångar som En bok om dagen fixade. Just nu är det inte intressant för mig även om jag älskar idén.

      Radera