onsdag 16 december 2015

Familjen Weird av Andrew Kaufman

Udda men ändå inte...

Handling: Syskonen Weird har alltid varit lite konstiga, men ingen av dem har någonsin misstänkt att deras farmor uttalat en förbannelse över dem.

I det ögonblick då de föds, ger Annie Weird var och ett av sina barnbarn en specialkraft. Richard, den äldste, är aldrig i fara; Abba har alltid hopp; Lucy är aldrig vilse och Kent kan vinna över vem som helst i ett slagsmål. Minstingen Angie, hon förlåter alla, omedelbart. Men allteftersom åren går visar sig dessa välsignelser vara det som förstör deras liv.

Nu ligger Annie för döden, och hon har en sista uppgift åt Angie: hon ska hitta sina utspridda syskon och samla dem i farmoderns sjukhusrum, så att hon i dödsögonblicket kan lyfta dessa välsignelse-förbannelser. Och Angie har bara två veckor på sig.


Trots att jag normalt föredrar "verkliga" böcker så väljer jag ibland att testa på lite annat. Av någon anledning hade någon skrivit positivt om denna bok plus att Boktipset trodde att jag skulle gilla den rätt mycket. Så jag önskade mig den i födelsedagspresent - och fick den.

Den är inte lång utan pocketboken är på 212 sidor. I det stora hela tycker jag om boken. Egentligen handlar det mer om syskonskap och vilken påverkan olika egenskaper kan ha på människors liv. Men om jag ska vara helt ärlig kommer jag snart ha glömt bort den. Jag tyckte att den var helt ok när jag läste den men det är ingen bok jag går och funderar över i efterhand.

Det är väl både fördelen och nackdelen med att skriva en kort bok. Den blir ofta lättläst men det behövs något riktigt bra för att den ska vara minnesvärd efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar