onsdag 23 januari 2019

Tusen ord för allt av Conny Palmkvist

En liten pärla...

Handling: Johan är åttiosju år gammal. Varje dag besöker han sin fru Natasja på sjukhemmet i ett utdraget och smärtsamt farväl. För varje gång försvinner hon allt längre bort från honom och det liv de haft tillsammans. I samma hus som Johan bor Isaak. Han är tolv år och i hans huvud snurrar tankarna fort och ohejdat. I skolan har han svårt att koncentrera sig och han är oftast ensam. Hemma finns mamma och pappa, men mamma vill skiljas och pappa vill inte leva längre. Pappa gör sig själv illa och hamnar i djup medvetslöshet, onåbar för Isaak. Johan och Isaak finner varandra. På kvällarna sitter de uppe på husets takterrass under den stjärnklara himlen. Mellan dem växer en stark gemenskap fram och en förståelse för den ensamhet och förlust de båda upplever.


Jag köpte den här boken på bokrean förra året. Jag tyckte den verkade intressant och mysig. Nu så här i efterhand är inte mysig riktigt rätt ord. Däremot väldigt fin!

Boken handlar om Johan och Isaak. Dessutom finns Johans fru Natasja med på ett hörn med sina dagboksanteckningar. Jag tycker att Conny Palmkvist tecknat två speciella personer där Isaak i synnerhet utmärker sig. Han får mig att tycka om honom så väldigt mycket. Han lever i sin egna värld med egna tolkningar som får mig att vara nära både skratt och gråt. Han har haft en pappa som verkligen älskat honom men som ändå inte klarat av att stanna hos honom. Och han har en mamma som inte riktigt räcker till.

Det är något med Conny Palmkvist språk som verkligen får mig att måla upp händelserna inom mig.

"Klockan ringde ut till rast, solen sken och överallt studsade det baksetbollar och fotbollar. Ibland kunde jag undvika dem, men sen, som vanligt, ville alla slänga sina bollar på mig. Det blir så ibland. Jag vet inte varför. "

Jag ser den utsatta Isaak som ändå hittar några människor som ser honom och finns för honom. Jag ser den skröpliga Johan som saknar sin fru som försvunnit in i dimmorna. Hans åldrande finns där och det är inte en helt vacker syn. Men han är ändå en person som gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar.

Den här boken var verkligen fin och jag tror att den kommer hänga kvar ett rätt bra tag.

Betyg 4+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar