söndag 19 juli 2020

Fruset guld av Cilla & Rolf Börjlind

Den sjätte boken om Olivia Rönning och Tom Stilton!

Handling: I slutet av en lång varm sommar hittas liket av en man i en bortsmält snöficka i Arjeplogsfjällen. Mannen sköts ihjäl för cirka tjugo år sedan. Olivia Rönning skickas upp för att utreda fallet.

På väg till fyndplatsen överraskas helikoptern av ett oväder och kraschar. När Olivia vaknar upp är piloten svårt skadad och nödradion förstörd - hon kan inte kontakta omvärlden. Hon lämnar vraket och lyckas ta sig till en stängd fiskecamp. Men hon är inte ensam på fjället. Andra personer vill också ta reda på - eller dölja - sanningen om den döde mannen.

När Tom Stilton får höra vad Olivia råkat ut för lämnar han genast sin lugna tillvaro i Thailand för att hjälpa henne. Tillsammans avslöjar de att den mördade mannen på fjället är ett offer för en gåta som sträcker sig ytterligare ett halvsekel tillbaka i tiden.


Uppläsare: Nina Zanjani

Här kom alltså ytterligare en bok i serien om Olivia och Tom. Och första boken med Mette som pensionär. Trots att boken var väldigt spännande periodvis det så gick lyssningen lite trögt ibland. Delvis för att vi var iväg på en stugsemester och då läser jag mer än jag lyssnar. Och ibland för att jag blir så irriterad på Olivia och hennes iver och tanklöshet. Och jag kan tänka mig att många inom polisen förundras över hur mycket man får frångå reglerna. Lindrigt sagt...

När boken börjar bor hon hos sin pojkvän eftersom hennes lägenhet renoveras. Och deras relation är inte helt enkel. Hennes nya chef skickar upp henne till Arjeplogsfjällen för att stötta en utredning kring ett lik som hittats där. Men den undersökningen går knappas som väntat. Dels på grund av vädret men även för att hon är den hon är.

Tom Stilton försöker komma till ro i Thailand men har svårt med det. När han hör om Olivias problem flyger han genast hem för att finnas där för henne. Och dras in i fallet genom Olivia.

Jag var lite orolig för hur den här boken skulle kännas utan Mette som chef och med Mårten som stöttar på andra sätt. Men självklart finns de kvar. Fast inte på samma sätt, bara nästan. När jag lyssnar på boken ser jag verkligen karaktärerna från tv-serien framför mig. I alla fall Olivia, Tom, Mette, Mårten och självklart Minken. Fast Olivia växlar mellan att se ut som Julia Ragnarsson och Nina Zanjani (som läste upp boken). För även Nina skulle faktiskt passa att spela Olivia.

Jag är kluven till boken. Jag älskar att återse karaktärerna och få hänga med dem. Boken är oerhört spännande periodvis och har flera olika trådar som finns där och undersöks. Men Olivias sätt att jobba i boken får mig lite väl frustrerad för att hylla just den här delen.

Boken får därför en svag fyra av mig och inte mer. Ändå längtar jag redan efter nästa bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar