måndag 13 juli 2020

Carambole av Håkan Nesser

Den sjunde boken om Van Veeteren!

Handling: "Han vaknade och kände först en oerhörd lättnad. Det varade i tre sekunder, sedan förstod han att det inte varit en ond dröm. Att det var verklighet. Det hällande regnet, det plötsliga lätta rycket i ratten, det slippriga diket; allt var verklighet. Pojkens tyngd i hans famn och blodet som droppade ner i kapuschongen.

En berusad bilist kör ihjäl en ung pojke. I skydd av regnet och mörkret smiter han från platsen. Men genom olyckan kastas hans liv in i helt nya banor. Han drivs in i ett alltmer uppskruvat och infernaliskt dilemma som han måste lösa med alla till buds stående medel. Kommissarie Reinhart och polisen i Maardam, och inte minst den nyblivne antikvariatbokhandlaren Van Veeteren, konfronteras snart med ett fall där händelserna verkar lika förutbestämda som oförutsägbara.

Uppläsare: Håkan Nesser

Den här boken hör till de bättre i serien enligt mig. I alla fall hade jag ett bra flyt medan jag lyssnade och jag ville veta hur det skulle gå.

Egentligen är historien i sig väldigt tragisk och totalt onödig. En man kör hem efter en våt middag med vänner, och i regnet och mörkret kör han på en tonåring som missat bussen och är på väg hem. Med tanke på sitt stora alkoholintag smiter föraren från platsen.

Lite senare sker ett mord som kommissarie Reinhart får bita i tillsammans med sina kollegor medan Van Veeteren jobbar på i antikvariatet. Men mordet har kopplingar till Van Veeteren och det är omöjligt för honom att inte engagera sig.

Det här är på många sätt en klassisk Van Veeteren och där flera människor dör. Men på något sätt upplevde jag den inte som riktigt lika mörk som några av de senaste varit. Jag gillar pusseldeckare vilket det här är på många sätt men det har funnits en jobbig dysterhet i de senare vilket inte direkt väckt mersmak. Eller snarare Van Veeterens dysterhet har dragit ner känslan för böckerna.

Nu läste jag att Håkan Nesser är på gång med en ny bok om kommissarie Barbarotti och jag som ännu inte läst de Vänsterhäntas förening. Och jag vill verkligen läsa böckerna i ordning och då helst läsa klart den här serien först. Och innan jag är där så är det tre böcker till i den här serien. Böcker som jag kan ha läst när de var nya men inte minns (början på 2000-talet).

Mitt betyg på den här blir 4- av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag tror detta var den första Nesser jag läste. Hade ingen aning om att det var en serie. Funderar på att läsa den från början, men eftersom det är de sista böckerna i serien som jag har läst så känns det lite jobbigt. Och den sista boken är riktigt bra 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vilken dålig koll jag hade på den tiden. Det var några få författare/serier jag hade koll på men då mest för att det var omtalade böcker/författare och jag läste dem från början.

      Radera