söndag 26 juli 2020

Fallvatten av Mikael Niemi

En härlig pärla!

Handling: Ett intensivt regnande har plågat nordligaste Norrland hela hösten. Det är här, i Lule älv, mot den norska gränsen, som kraftverkens enorma vattenmagasin ligger på rad.

En dag händer det ofattbara - plötsligt reser sig en grå vägg, det är dammarna som till slut brister, enorma krafter släpps lösa och en flodvåg som inte borde finnas sveper undan allt i sin väg.

Bland de som drabbas finns den urbane samen som kör sport-Saaben för sitt liv samtidigt som tsunamin växer i backspegeln. Här är den självmordsbenägne helikopterpiloten som söker döden mot berget men kommer att flyga ikapp med fallvattnet, hans gravida dotter och den förlupna hustrun, här finns den utbrända lärarinnan - och kraftverksarbetaren som äntligen får chansen att visa fruntimren vem som faktiskt är starkast.

Deras öden flätas samman i den desperata kampen mot katastrofen.

Längs sin väg mot havet kommer vattenväggen inte bara att förändra landskapet för alltid, människornas liv blir aldrig detsamma - i den mån de överlever...


För länge sen såg jag att Monika skrev om den här boken på ett sätt som lockade mig. Men det har inte blivit av att läsa den förrän nu. Och det här måste ha varit en bok som var oerhört rolig att skriva. Trots att många människor dör i den.

Fallvatten är en rätt kort bok och allt går väldigt snabbt. Själva katastrofen inträffar rätt tidigt i boken men de flesta karaktärer hinner vi snabbt få en känsla för innan de förstår att katastrofen är på gång. Och många av dem vet inte om att något hemskt är på väg att hända förrän vattnet är över dem. Allt går väldigt snabbt och även elen slås snabbt ut och dessutom fungerar få telefoner. 

Personligen bor jag rätt långt från olika vattenmagasin och dammar och känner ingen oro för egen del. Men jag kan tänka mig att de som bor i trakterna kan känna en kortare oro.

Boken är full av färgstarka karaktärer. Vissa känner man för och vissa vill man bara spy på eller ännu värre... Och det är här jag känner hur roligt Niemi måste ha haft när han skrev boken. Många av dessa finns typer finns i verkligheten men här i boken ser man de flesta ur deras bästa eller sämsta sidor. Och det är säkert en av tankarna med boken - hur vi reagera när en katastrof sker. Och det finns såklart vissa personer man håller mer på att de ska klara sig än andra. Och en i synnerhet för min del.

Så vill man ha en snabbläst, lite rolig bok med en hel del action kan jag rekommendera den här. Och även om den går fort att läsa så kan man fundera en hel del på de olika personerna och deras agerande i efterhand.

Betyg 4 av 5!

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Den var mycket underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både underhållande och tänkvärd! Utan dig hade jag nog inte tänkt på att den finns, så tack! :)

      Radera
  2. Jag gillade boken jättemycket.

    SvaraRadera