måndag 20 juli 2020

Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid

En bok jag länge varit nyfiken på!

Handling: Monique är inte direkt på topp. Hennes man har lämnat henne och hennes karriär som reporter har gått i stå. Så när den glamorösa Hollywoodstjärnan Evelyn Hugo kontaktar henne och vill att Monique ska skriva hennes livs historia så kunde ingen bli mer förvånad än Monique själv.

Varför har Evelyn Hugo valt just henne? Fast besluten att rädda sin karriär träffar hon skandaldrottningen och hör Evelyn Hugo berätta om livet i Los Angeles på 1950-talet och tiden fram tills hon valde att lämna rampljuset i slutet av åttiotalet. Samtidigt som Evelyn berättar om skoningslös ambition, oväntad vänskap och en stor förbjuden kärlek, så börjar Monique känna ett djupt band till skådespelerskan. Men när deras vänskap djupnar inser Monique att det faktiskt finns en anledning till varför Evelyn valde just henne. Något som kan komma att krossa henne.


Tidigare i år läste jag Daisy Jones & The Six som jag älskade. Men egentligen var det ju den här boken jag ville läsa av henne och som jag hört hyllas rätt rejält. Och det blev nog mitt problem. Jag hade för höga förväntningar.

Men de betyder inte alls att boken är dålig utan mer att den inte passade mig och livet i Hollywood. Egentligen är den på många sätt tragisk i hur beräknande den världen är. Och här gissar jag att även om det här är fiktion så är det nog inte långt från verkligheten. Om du inte använde sex för att slå dig fram gällde det att ha rätt beskyddare/man i den världen.

Jag tyckte början av boken var intressant, men hennes liv med man tre och fyra minns jag i princip inget av. Eller var det man fem...? Men sen mot slutet blev jag helt inne i den igen och blev också väldigt berörd. Jag tilltalas mer när boken handlar om familjerelationer än karriären. Boken innehöll också något som jag har väldigt svårt för och det är när man man får veta att något dåligt är på väg att hända utan att handlingen på något sätt berättat det. Som till exempel att en vecka senare skulle jag ha krossat vår familj... Jag vet att många inte har något emot det men jag har aldrig gillat det.

Sen kände jag mig som en väldigt tråkig som inte alls blev så tagen av det som Evelyn avslöjar för Monique till slut. Kanske för att baksidestexten skriver att det kan krossa henne. Jag kan förstå att hon blev arg och ledsen men absolut inte krossad.

Trots det är det en oerhört intressant historia och när jag googlade efteråt vad Reid delvis baserat historien på så nämns Elizabeth Taylor (många giftermål), Ava Gardner (berättar om sitt liv för en journalist), Rita Hayworth (liknande bakgrund och start på karriären) med flera.

Boken är oerhört hyllad så jag känner mig lite avvikande som inte faller totalt tyvärr. Delar av boken tyckte jag oerhört mycket om medan en långt parti i mitten fick jag kämpa med att vilja läsa. Delvis för att jag alltid lägger ifrån mig boken när ett kapitel slutar med att något hemskt är på väg att hända.

För min del svajar boken mellan ett flera betyg och får till slut en stark trea (3+) i slutbetyg.

2 kommentarer:

  1. Då är vi i alla fall två som inte hyllar boken 🙂 Jag hade nog faktiskt inte läst baksidetexten så jag hade missat det där med "krossa". Ett väldigt märkligt ordval.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det konstigt skrivet. Eller är det direktöversatt från engelskan och att de i USA förväntar sig att reagera så mycket starkare? Jag hade hoppats att ditt inlägg skulle göra att jag skulle gilla boken bättre men istället så är vi nog rätt överens :-).

      Radera