fredag 21 augusti 2020

Catalana av Lihammer & Hesselbom

Den fjärde boken om Carl Hell och Maria Gustavsson!

Handling: Stockholm 1937. En kraftig explosion skakar Klarakvarteren. I förstörelsen hittas kroppen av en ung kvinna. Kriminalkommissarie Carl Hell beordras att avsluta sin semester i förtid och polissyster Maria Gustavsson får i uppdrag att ta reda på mer om den unga kvinnan.

Samtidigt i ett bombsargat Barcelona väntar en konstnär på livstecken från sin dotter. Genom Europa flyr en man till synes jagad av alla.
I sökandet efter sanningen dras Maria Gustavsson och Carl Hell allt tätare in i ett maktspel som spänner över hela Europa.

Uppläsare: Stefan Sauk

När Anna Lihammer kom ut med den första boken i serien var jag rätt såld (förutom att den var lite väl brutalt). Men jag gillar böcker där jag lär mig något, har huvudpersoner jag gärna hänger med och en spännande historia.  Även andra boken gillade jag massor. I den tredje boken var Carl och Maria på lite olika håll och det passade inte mig lika bra eftersom de kompletterar varandra så bra och blir ett härligt team. Var för sig blir båda så mycket mer trasiga och utsatta. 

I den här boken rör vi oss på ett antal olika ställen i Europa. Främst i Barcelona, Paris och Stockholm. Carl är i Paris på semester och Maria jobbar på hemma i Stockholm. Men utan Carl är det tufft på stationen. Mitt i allt detta sker en explosion i Stockholm och en ung kvinna hittas död. Maria får uppdrag att ta reda på vem hon var. Den delen är definitivt spännande att följa.

Personer från tidigare delar är med i boken och även lite nya. Det blir allt oroligare i världen och i Spanien är det inbördeskrig. En kvinna kämpar där på sitt sätt. I Stockholm gör en ung man saker för det han tror på. En uppsamlingsplats blir sen Världsutställningen i Paris där de politiska vindarna blev riktigt tydliga med Sovjetunionen, Tyskland, Spanien med fleras utställningar och vad de speglade. Eller de var tydliga för de som är mer insatta. Jag blir mer förvirrad av det som sker och det jag inte förstår. 

Boken tar fart på riktigt för mig när Maria och Carl till slut får kämpa ihop. Då lyfter historien och tar tyvärr slut för snabbt. Mest för att jag då äntligen fastnade ordentligt. Även om slutet inte är en cliffhanger så blir det ändå på ett sätt där jag undrar hur det blir framöver för dem och jag är definitivt nyfiken på att få läsa vidare. 

Nu från fjärde boken är det inte bara Anna Lihammer som står som författare utan även Ted Hesselbom. Som läsare blir jag väldigt nyfiken på vilket sätt Hesselbom påverkar handlingen men förstår att det nog är svårt att säga. Personligen hoppas jag att nästa boken ska innebära att Carl och Maria får jobba ihop mer och att de historiska händelserna inte är så splittrade och blir mest förvirrande.

Stefan Sauk var uppläsare och jag valde att lyssna på boken större delen av tiden. Lyckligtvis tyckte jag att han gjorde de kvinnliga rösterna helt ok nu vilket jag annars kan störa mig på i vissa böcker han läst upp. 

Betyg 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar