måndag 27 juni 2022

Samtal från en ängel av Guillaume Musso

En bok med relationer, mat och spänning!

Handling: Efter att ha krockat på flygplatsen JFK i New York lyckas Madeleine och Jonathan - två kompletta främlingar - förväxla sina mobiltelefoner. När de upptäcker misstaget är de 10 000 kilometer ifrån varandra. Hon bor i Paris och han driver restaurang i San Francisco.

Även om de snart får kontakt med varandra stöter själva utbytet av telefonerna på förhinder och drar ut på tiden. Nyfikenheten tar över och båda börjar utforska innehållet i den andres mobil. Det de först såg som ett roligt tidsfördriv förvandlas snart till en ömsesidig besatthet av den andres liv. När de gräver djupare upptäcker de att något i det förflutna binder dem samman och en osynlig hand tycks nu styra deras öden mot varandra ... och mot en djupt begravd hemlighet. Madeleine och Jonathan befinner sig snart mitt upp i ett spel på liv och död.
 

Jag har hört väldigt många hylla den här boken och den var ju dessutom nominerad till Årets bok 2021. Och där kom det läskiga med att ha höga förväntningar. 

Det här är en bok som är väldigt många olika saker. Ibland känns den nästan som en vanlig roman och snudd på feelgood med mat och relationer. Sen blir det allvarligt och spännande och sen blir det mer som en thriller. Så den varierar verkligen beroende på var man är i boken. 

Vi får följa Madeleine och Jonathan som först verkar vara rätt två vanliga människor. Efter ett tag inser vi att de båda har en hel del i bagaget. Och det är snabba hopp mellan dem. De råkar förväxla sina mobiler på flygplatsen JFK och det tar rätt lång tid innan de båda upptäcker det.

Jag är väldigt kluven till vad jag tycker om boken. Det tog tid för mig att komma in i den men väl igång så gick det väldigt fort i gengäld. Ur vissa perspektiv känns den väldigt smart och det blir till ett väldigt snyggt pussel. Men det blev lite för mycket av allt för mig, i synnerhet den sista delen. Och jag har alltid svårt för böcker när barn kommer i kläm för den vuxna plötsligt får något som den tycker är viktigare.

Den får hamna på betyget 3+ för min del men jag har inga svårigheter att förstå att många älskar boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar