onsdag 9 december 2009

Bokfrågornas ABC - bokstaven C

Nu är det dags för bokstaven C i Lilla O:s genomgång av alfabetet. Som hon säger så var det inte lätt.

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Chic-lit är för mig rätt lättlästa böcker om kvinnor som inte hunnit bli jättegamla. De beskriver ofta en kärleksrelation som inte är okomplicerade med humor och träffsäkerhet. Men de behöver inte bara vara roliga utan kan även innehålla sorg och frustration mm.

Jag läster chick-lit lite då och då. Jag tycker att det är skönt att varva olika sorters litteratur men jag blir oftast besviken. Favoriterna är nog Marian Keyes och Jane Green. Jag kommer ihåg hur arg jag var när jag läste Jane Greens bok "Den andra kvinnan" och var mycket frustrerad å huvudpersonens vägar när hennes svärmor la sig i allt.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

Av böckerna jag läst de senaste 1-2 åren så innehöll Marian Keyes bok "Är det någon där?" ett bröllop som var rätt struligt.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Förutom Don Quijote som jag faktiskt plågade mig igenom i gymnasiet så kom jag att tänka på Kari Hotakainens Löpgravsvägen. Huvudpersonen Matti har varit hemma med dottern och skött hela hushållet med bravur sen dottern föddes (eller nära på) medan frun har jobbat. Nu har frun lämnat honom (till hans enorma förvåning) och han ska nu vinna tillbaka henne genom att köpa det hus han tror hon vill ha.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

För den som läser finns ingen gräns för antalet liv som går att leva eftersom skönlitteratur, biografier och historia erbjuder ett oändligt antal liv från många delar av världen och från alla tider.

Louis L'Amour 1908 - 1988

2 kommentarer:

  1. Jane Green ja, hur kunde jag glömma henne. Löpgravsvägen finns påbörjad i hyllan, kom inte riktigt in i den.

    SvaraRadera
  2. Fint citat och snygg mall du har! ;)

    SvaraRadera