tisdag 11 oktober 2011

Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper

En underhållande och sorglig roman om familjerelationer.

Handling: Mitt äktenskap slutade på det gamla vanliga sättet: med cheesecake och ambulans.

På sin frus trettiofjärde födelsedag överraskar Judd henne i säng med hans chef, radioprofilen Wade Boulanger. Judd står i sovrumsdörren med hennes favorittårta i händerna och ser livet rämna.

Två månader senare, på väg till sin pappas begravning, får han veta att hans blivande exfru är gravid. Till på köpet förväntas han sitta shiva, en judisk sorgevecka, tillsammans med sin minst sagt utåtagerande familj. Det blir sju långa dagar, fyllda av överraskningar och röjda hemligheter, slagsmål, otrohet och evig kärlek.
 

Den är boken fick jag från förlaget.

Tidigare i år läste jag Jonathan Troppers bok Konsten att tala med en änkling som jag tyckte mycket om. Den här tilltalar mig inte lika mycket men tillräckligt så att det var svårt att släppa den när jag väl kommit in i den. Men å andra sidan skiljer sig böckerna rätt mycket åt. Konsten att tala med en änkling var sorglig med lite komiska inslag. Sju jävligt långa dagar var komisk med sorgliga inslag.

Sju jävligt långa dagar utspelar sig verkligen under sju dagar i nutid men vi får också följa med bakåt i tiden till olika episoder som förklarade olika relationer idag. Judd tillbringar sju dagar tillsammans med sin mor och sina tre syskon och deras familjer som alla har sina problem. Sakta och våldsamt reder de upp några av de stora problemen som funnits mellan dem. Kvar finns dock vardagen, vad kommer att hända där?

3 kommentarer:

  1. Får nog sätta upp den på läslistan ändå. Läste "Konsten att ..." och det är ju kul att läsa ytterligare en av samma författare.

    SvaraRadera
  2. Västmanländskan: har du bara tid så är den ett trevligt tidsfördriv.

    SvaraRadera
  3. Jag kikar ofta in på din blogg och vill därför rekommendera den till andra. Mitt sätt att göra det på är att tilldela dig en "Liebster blog award" (som kan hämtas här http://www.bokbrus.se/2011/10/jag-ar-sa-glad/).


    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera