torsdag 6 oktober 2011

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

En för mig ny härlig deckarserie!

Handling: En vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Merete är som uppslukad av jorden.

Samtidigt är kriminalinspektör Carl Mørck tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor.

När Carl Mørck så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mørck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?


Jag har hört talas om Jussi Adler-Olsens böcker i positiva ordalag. Tyvärr släpptes tredje boken först vilket fick mig att avvakta att läsa den. Som tur vad har nu de tidigare två böckerna släppts och jag kunde låna den första på biblioteket.

Carl Mørck har det tufft. Han är separerad och hans utflugna fru lever oftast sitt eget impulsiva liv men hör av sig när hon behöver pengar. Kvar i huset finns styvsonen och en inneboende. På jobbet är han impopulär men klarar sig tack vare att han är en sådan bra utredare. Tack vare lite nya anslag så lyckas hans chef och kollegor flytta honom till den nystartade avdelningen Q som ska jobba med gamla fall.

Trots allt så faller jag för Carl Mørck och roas av hans udda assistent. Boken tar snabbt fart och är svår att lägga undan (det blev några väl sena kvällar) och nu ser jag mycket fram emot hans nästa bok som jag reserverat på biblioteket. Försvinnandet av Merete Lynggaard hör kanske till de mer spektakulära fallen men det gör bara boken ännu mer spännande.

11 kommentarer:

  1. Den serien får man ju ge gen chans!

    SvaraRadera
  2. Västmanländskan: Det tycker jag du ska göra :-).

    SvaraRadera
  3. Den här har legat på min önskelista ett bra tag nu. Hoppas tomten kommer med den till jul :-)

    SvaraRadera
  4. Monika: Jag ska hålla tummarna!

    SvaraRadera
  5. Ha, nu funkade det!

    Den här serien har jag också planerat att läsa men ville precis som du vänta tills första boken kom ut på svenska. Får försöka klämma in den snart :-).

    SvaraRadera
  6. Boksnoken: Superbra att det fungerar! Jag längtar efter att få andra boken från biblioteket fast jag har massa andra jag också vill läsa och det tyder väl på att man gillade den :-).

    SvaraRadera
  7. Haha, och jag ser fram emot att läsa första. Men jag tror inte jag blir besviken för den tredje var mycket bra :)

    SvaraRadera
  8. Karro: Och jag ser fram emot att låna tredje boken av dig när jag läst den andra boken :-).

    SvaraRadera
  9. Precis läst ut denna och resterande har jag beställt :)

    SvaraRadera
  10. Nilma: Då har du många trevliga stunder framför dig. Min syster har precis beställt fjärde boken så jag ser fram emot att få låna den sen.

    SvaraRadera