måndag 4 februari 2013

Död i skugga av Anne Holt

Tyvärr inte en av hennes bästa...

Handling: Fredagen den 22 juli 2011 lamslås den norska huvudstaden av ett terrordåd. Samtidigt genomlever Jon och Ellen Mohr en privat katastrof: deras åttaårige son dör i en tragisk olycka i familjens vardagsrum. Bara den unge polisen Henrik Holme fattar misstankar om att allt inte står rätt till i det välmående hemmet i ett av Oslo bästa bostadsområden. Utan erfarenhet men med stor viljestyrka och engagemang lyckas han dra in kriminalpsykologen Inger Johanne Vik i utredningen om Sanders död.

I skuggan av det stora trauma som drabbat landet försöker de omaka parhästarna nysta upp en familjs allra mörkaste hemligheter. Jakten på sanningen bakom åttaåringens död blir en brutal konfrontation med fördomar och skamkänslor, med lögner och mänsklig förnedring.

Jag brukade tycka mycket om Anne Holts böcker men den här precis som Flimmer blev ingen favorit. Periodvis är jag helt inne i den när man sakta får veta mer och mer om Sander och hans liv. Men samtidigt så händer det inte så mycket. Jag kan förstå tanken med att dels visa att det fortfarande hände hemska saker i Norge trots terrordådet och att mycket kom i skymundan och dels hur svårt det är att komma åt mörka delar i finare hem.

Vissa delar är tunga att lyssna på men ändå når hon inte ända fram. Jag fick inte riktigt chansen att lära känna Sander och få honom till en person istället för en fiktiv karaktär. Jag förstår heller inte syftet med överraskningen på slutet. Däremot är det intressant hur många olika historier det finns bland de i den närmaste omgivningen. Dels vad de vet eller tror sig veta och dels vad de väljer att säga när de väl blir tillfrågade. Det gör att det inte helt går att veta vad som faktiskt hände medan de undersöker händelsen. Och just det speglar verkligheten väl.

Uppläsare är Torsten Wahlund som gör ett utmärkt jobb som vanligt.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst en enda bok av Anne Holt... Inte för att jag inte vill, utan för att jag inte har hunnit :-). Och så kommer det hela tiden nya intressanta författare...

    SvaraRadera