söndag 14 april 2013

Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz

En deckare helt i min smak!

Handling: Ockultism, södermalmshistoria, IT, erotik och matematik vävs ihop till en fascinerande berättelse i Åsa Schwarz debutroman. Hon har skapat en okonventionell spänningsroman där tre separata historier knyts ihop till en medryckande intrig. 

Den gemensamma nämnaren är Lilith, Adams första hustru och enligt judiska skrifter modern till demoner och vampyrer. En kvinna flyr genom Södermalm på 1800-talet, rakt i armarna på sina banemän. Omkring 160 år senare hittar en student en gammal dagbok under köksgolvet i en lägenhet på Södermalm. En hacker försnillar 35 miljoner kronor ur ett datasystem. Han arbetar på uppdrag av Lilith, sin stora kärlek på nätet. 

Den välbeställda informationssäkerhetskonsulten Martina får i uppdrag att utreda hur pengarna försvunnit. Samtidigt hittas ett lik med två djupa sår i halsen...


En bok som dels är en deckare och dels innehåller både IT och matematik - kan det bli mer passande för mig som läst Matematisk-datalogisk linje på universitetet och nu jobbar som systemutvecklare? Jag var visserligen lite orolig över de två djupa såren i halsen då jag inte alls gillar vampyrböcker men jag behövde inte oroa mig.

I boken finns det väldigt många personer. Eftersom jag sträckläste den under helgen så hade jag inga problem att hålla isär dem. Dessutom fanns ett personregister längst bak i boken som jag annars hade kunnat ta hjälp av. Däremot kommer jag inte personerna särskilt nära eftersom det är så pass många och boken inte är jättetjock (264 sidor). Jag föll mest för Lena som hittade dagboken och som också har matematikintresset.

Tempot är högt och har vissa mindre likheter med Anders de la Mottes böcker. Dels att det handlar om IT i båda och dels för att tempot är högt och man kastas mellan olika historier. Om jag måste välja mellan Anders de la Mottes bok Geim och den här så väljer jag den här. Däremot tror jag fler män hellre väljer Geim. Den känns mer manlig trots att en av huvudpersonerna är kvinna. Jag har inga belägg för detta men det är en känsla jag får.

En annan sak som är trevlig är beskrivningarna av Södermalm och jag kan nästa känna hur jag går runt där. Jag är där rätt sällan nu för tiden men jag gillar Söder. Sen kan vissa saker vara lite väl beskrivna på ett sätt som inte ger något mervärde. Den ockulta delen är också intressant och även om jag inte är jätteintresserad av det ämnen så ligger det på en rätt lagom nivå och är intressant skrivet.

Jag såg till min glädje att den här boken var den första av flera och jag kommer definitivt läsa nästa bok som heter Stigma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar