fredag 30 maj 2014

Smärtans hus av Jo Nesbø

Fjärde boken om Harry Hole.

Handling: I en banklokal i Oslo har chefen fått 25 sekunder på sig att tömma bankvalvet. Han misslyckas och rånaren skjuter en kvinnlig anställd. Trots att allt finns på video står Oslopolisen handfallen inför det brutala mordet. Samtidigt vaknar Harry Hole upp i sin lägenhet efter en blackout. När han beger sig till brottsplatsen inser Harry att han är på väg till exflickvännens lägenhet. Nu är hon död, och Harrys ärkefiende Tom Waaler är inte sen att utnyttja det faktum att Harry var den som sist såg den unga kvinnan i livet.

Oslo skakas av fler bankrån och Harrys desperata jakt på sanningen för honom till en by i Brasilien och tillbaka till sitt eget mörka förflutna.


Jag kan bara hålla med om att böckerna om Harry Hole faktiskt är bra (om man bortser från de två första som fick mig att lägga ner serien under flera år). Fördelen jag har nu är att jag kan beta av ett gäng utan att behöva vänta på att en ny ska skrivas. Det kallas vardagslyx :-).

I den här boken får Harry en ny kollega att jobba med - Beata Lönn när han lånas ut till en annan rotel. Hon är en trevlig bekantskap som lyfter boken. Sen innehåller boken så oerhört mycket och på något sätt hänger det mesta ihop på något udda sätt. Inte på samma uppenbara sätt som fallen i Arne Dahlböckerna utan på ett vagare sätt. Det är bankrån, en före detta flickväns död och fånge som sitter av sitt straff. Samtidigt finns Tom Waaler i bakgrunden redo att ställa till med saker.

Det är spännande och omväxlande men kanske lite väl invecklat ibland. Sen skulle jag nog inte klara av att vara ihop med Harry med tanke på farorna kring honom ibland.

Nu får jag se hur lång tid det tar innan jag lyssnar på nästa bok. Det kommer ut många bra svenska deckare nu till sommaren som kommer få företräde.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen böckerna om Harry Hole men förstår inte hur kvinnorna kan falla för honom - han är verkligen inte den typen jag skulle vilja ha ett förhållande med :-). Tycker böckerna är rätt våldsamma och råa ibland, men så himla bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, böckerna tog sig tillslut :-). Och nej, jag förstår inte heller hur man kan vilja ha ett förhållande med honom. Men de är omfattande och spännande.

      Radera