söndag 6 juli 2014

Sista paret ut av Arne Dahl

Den sista boken om Opcop-gruppen?

Handling: Stämningen i Europa hårdnar. Maffian är starkare än någonsin, narkotikamarknaden mer avancerad och metoderna våldsammare - något som Paul Hjelm och hans kollegor brutalt har fått erfara. Men nu utmanas maffian på allvar, från oväntat håll. Någon är mäktigare, starkare. Någon som i lagens ständigt växande gråzoner kan nästla sig in på Wall Street och samtidigt ta över den växande marknaden för designerdroger. Samtidigt utsätts det lilla svenska bioteknikföretaget Bionovia AB för avancerat cyperspionage. Spåren leder hela vägen till Kina och till en omfattande nätavlyssning - men hur kommer det sig att de utsatta företagen alla arbetar med genetisk forskning? I en hårdnande värld, där maktens spelregler ständigt snävas in, finns det kanske bara en sak kvar att manipulera: människans eget dna.

Opcop-gruppen har samarbetat ett tag nu. Några medlemmar har ryckts ifrån dem, andra är ärrade för livet. I Stockholm håller Kerstin Holm och Sara Svenhagen fortfarande ställningarna: i Haag märks Paul Hjelm och Jorge Chavez. Övriga medlemmar rör sig runt världen: Kina, New York, Belgien. Och nog har de uträttat mycket, liv har räddats och ligor sprängts. Samtidigt är det några människor, organisationer, som ständigt gäckat Opcop och hela tiden legat steget före. Kommer de att visa sig igen?

Opcop-gruppen samlar sina styrkor. Det blir en kraftmätning för den stukade gruppen, och kampen mot brottslighet blir personlig - inte minst för Paul Hjelm själv.


Jag har efter att ha läst många av Arne Dahls böcker köpt konceptet att i princip allt går in i varandra. Och så länge jag inte hakar upp mig på det så är böckerna riktigt bra. De är rappa och tar upp aktuell världspolitik och brottslighet. Och genom att överge A-gruppen och istället satsa på Europol-enheten Opcop så kunde Arne Dahl vidga vyerna ännu mer än tidigare.

Det jag tidigare haft problem med bland Opcop-böckerna var att jag inte känner att karaktärerna särskilt sig så mycket. De är mest namn och i bästa fall nationalitet för mig. Men efter att ha lyssnat på hela serien gick det bra i den här sista boken. De var nu tillräckligt bekanta för att jag inte skulle störa mig.

I den här boken knyts mycket ihop och det blir ett avslut som fått ta sin tid och lämnar inte några större frågetecken efter sig mer än en stilla undran över om vad som blir nästa projekt. Kan det komma en fortsättning trots allt eller är Arne Dahl klar nu med sitt gamla och nya gäng?

4 kommentarer:

  1. Jag har bara läst den första om Opcop än så länge, men de andra tre står här redan och väntar. Fattar egentligen inte varför, jag älskade ju böckerna om A-gruppen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen blev du inte helt tagen eller så ville du vänta till du kunde köra på med hela serien i snabb fart :-)?

      Radera
  2. Jag vill egentligen inte säga det högt, men jag tror att det kan vara det första... tror att det var dålig tajming när jag läste första boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt när man går från att känna gänget jätteväl till att lära känna helt nya medarbetare som det inte är något större fokus på dessutom. Böckerna om A-gruppen hade ju ofta fokus på minst en av personerna i många av böckerna. Det ger en helt annan känsla. Den här serien slår inte böckerna om A-gruppen men man får i alla fall träffa de flesta av dem till och från :-).

      Radera