lördag 7 oktober 2017

Sonjas andra chans av Åsa Hellberg

Den tredje boken om Sonja och hennes vänner!

Handling: Sju år efter Sonjas död - och arvet som bland annat gav hennes bästa vänner ett hotell i London, ett fantastiskt hus på Mallorca och en restaurang i Paris - tampas Sonjas vänner med livet. Alla tre behöver en förändring, och de vet att det är dags att uppfylla Sonjas sista önskan: att sprida hennes aska runtom i världen. Under resans gång, i brev efter brev från Sonja, målas hennes hemliga och passionerade kärlekshistoria upp och berör dem djupt.

Samtidigt sker saker på vännernas hemmaplan som ingen av dem räknat med, och plötsligt är deras vänskap det enda bergfasta och bestående. Allt eftersom resan tar dem ut i världen tvingas Rebecka, Maggan och Susanne ta livsavgörande beslut. Och varken slukhål i Norge, katastrofer på Haiti eller spontandans i Madrid kan stoppa dem från att ge Sonja - och sig själva - en andra chans.

Uppläsare: Gunilla Leining

Jag älskade den första boken om Sonja. Den andra kunde inte leva upp till förväntningarna. Men den här tyckte jag betydligt mer om än den förra men första boken är fortfarande bäst. Mycket på grund av att den stod för den stora överraskningen. Den här hade också en hel del överraskningar men inte på samma nivå.

Det här är en feel good-bok med en hel del känslostormar. Allt är inte lätt och relationer blir verkligen inte lättare för att man har pengar. Sjukdomar, skador drabbar fattig som rik. Men det går inte att komma ifrån att vissa saker definitivt blir lättare med pengar.

Precis som i Denise Rudbergs böcker om Marianne Jidhoff i hennes elegant crime-serie så njuter jag av lyxlivets guldkanter med god mat och lyxiga miljöer i Sonjaböckerna. Jag älskar själv god mat men skulle nog inte vara så bekväm i de så kallade fina miljöerna. Men jag läser gärna om dem. Här besöker de ett antal olika platser i världen vilket är intressant. Jag gillar också idén med filmerna och breven även om det känns rätt otroligt att någon faktiskt skulle sätta ihop något sådan. Men jag väljer att bara njuta här. Det finns flera saker som jag funderar på. Det kommer förklaringar men det är ändå lite svårt att förstå.

Rebecka, Maggan och Susanne är rätt olika men kompletterar varandra. Det gör också att det är intressant att följa deras äventyr. Periodvis stör jag mig lite på Maggan men samtidigt känns hon äkta. Jag är minst lik Susanne men gillar i gengäld hennes driv. Rebecka gillar jag men kan samtidigt inte så här en vecka efter att jag lyssnat klart, beskriva hennes personlighet. Hon hade annat att kämpa med vilket fick mycket fokus. Men det gjordes bra tycker jag.

Boken får betyget 4- av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar