söndag 22 oktober 2017

Tannie Marias stora utmaning av Sally Andrew

Mysdeckare för den som gillar mat och miljöbeskrivningar!

Handling: I första boken om Tannie Maria blev mrs van Harten, som hon egentligen heter, hjärtespaltsansvarig i Klein Karoos lokaltidning the Gazette. Detta ledde henne in på spåret till ett mordfall och mordutredningen ledde henne i sin tur till Ladysmiths egen kriminalkommisarie Henk Kannemeyer. I bok nummer två har Henk och Tannie Maria blivit ett par men minnena från Marias äktenskap med Fanie gör sig påminda och Maria tvingas uppsöka en psykolog för att komma vidare. Spåren efter misshandeln hon då utsattes för har lämnat oläkta sår i själen och hon törs inte släppa Henk in på livet. Inte nog med detta. Under Klein Karoos stora kulturevenemang i Oudtshoorn, Klein Karoos Nasionale Kunstefees, mördas bushmänfolkets talesperson Slimkat Kabbo. Sydafrikas ursprungsbefolkning har nyligen vunnit en domstolsseger över ett gruvbolag som vill prospektera för diamantbrytning på bushmännens mark och Slimkat var den som gick i bräschen för motståndet. Psykologen råder Tannie Maria att gå med i en samtalsgrupp för personer som lider av Posttraumatiskt stresssyndrom och när en av gruppdeltagarna mördas tyder tecknen på att det finns ett samband mellan de båda morden. 

Uppläsare: Marie Richardson

I många böcker har jag lite svårt för när vissa människor tänker rätt enkelspårigt. Och så är det egentligen i den här serien och i synnerhet i början av böckerna. Men Tannie Maria är ändå så sympatisk att jag väljer att bortse från det.

Det stora behållningen är miljöbeskrivningarna över Sydafrika och maten såklart för att inte tala om alla bakverk. Och eftersom det är den andra boken så är det även trevligt att återse de tre kvinnorna som jobbar ihop på tidningen. Och kriminalkommisarie Henk såklart. Även om man inte kommer honom jättenära i den här boken. Inte på sättet där man lär känna honom så mycket bättre. Fokus ligger istället på Tannie Maria och där man får lite förklaringar till varför mat verkar vara så viktigt för henne.

Sen måste jag erkänna att jag hade lite svårt att hålla isär alla personer när det är en ljudbok och jag inte kan se namnen i skrift. Det är nackdelen med ljudböcker för mig som behöver se ord i skrift för att lättare komma ihåg dem - i synnerhet när det är för mig rätt ovanliga namn och rätt många. Jag inbillar mig att det hade varit lite lättare med just dessa bitar i alla fall.

I boken ser man också många tragiska öden och lite nutidshistoria. Men det är inte så mycket av det att jag kan känna att jag lärt mig så mycket om den delen av världen.

Slutbetyget blir en svag fyra. För även om det finns mycket som kanske är lite väl enkelt och tillrättalagt så är det ändå en bok som jag väljer att lyssna på så fort den kommit ut just för mysfaktorn. Så det gör den till en fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar