torsdag 13 september 2018

Impossible av Michelle Magorian

Fjärde boken om familjen Hollis!

Handling: 12-årige Josie Hollis går på en scenskola i London. Råden hon får är att hon ska spela ut mot publiken med svepande gester och le oavsett vad som sker. Men när hon se hur Theatre Workshop Company arbetar inser hon hur spännande det kan vara att få agera.

Men hon blir kidnappad av misstag då kidnapparna tror att hon är någon annan. Hon lyckas fly och tar sig till den berömda Joan Littlewood's company - en mycket speciell teater. Vistelsen där blir ett minne för livet. Men kidnapparna finns där ute och personen som låg bakom det...


Den här köpte jag för rätt länge sen och på grund av dess tjocklek (585 sidor på engelska) så har den inte blivit läst förrän nu. Det var först när jag läste den som jag insåg att den handlade om familjen Hollis. Där äger jag de två första böckerna som är på svenska. När jag sen skulle betygssätta den på Goodreads insåg jag att det finns en tredje bok som kommer före den här och som jag också läst men inte förstått att de hörde ihop. Så nu blir jag lite sugen på att läsa om den.

Det har gått rätt många år sedan bok två där Josie faktiskt föddes mot slutet - på en teater. Hon är en kavat tjej som föredrar att spela killroller eftersom hon får leva ut där. Men scenskolan hon går på uppskattar inte hennes rakhet utan börjar motarbeta henne allt mer.

Jag tycker verkligen om Michelle Magorians böcker där Godnatt Mister Tom är den stora favoriten. Så trots att de är ungdomsböcker så läser jag dem gärna fortfarande.

De två första böckerna handlar om två andra syskon och då var det mer familjeliv och sen livet på teatern. Och så lite om livet däremellan. Den här boken handlar om så väldigt mycket mer på grund av kidnappningen och det hon får vara med om. Det gör att hennes värld blir rätt komplex. Nu har jag läst de andra på svenska så det kan ju också påverka att den här kändes lite mer splittrad. Men samtidigt är den ju väldigt spännande och det händer verkligen mycket saker i den. Och det är ju även bra att böckerna skiljer sig lite åt.

Trots att jag själv aldrig varit intresserad av teater kan Michelle Magorians böcker verkligen få mig att förstå att vissa verkligen lever för det. Den här utspelar sig dessutom 1959 när teatern börjar få allt mer konkurrens av tv och film.

Det här blev den tionde boken som jag läser i utmaningen #hyllvärmare2018 på Instagram. Min summering kring hur det går finns här:
https://bokstunder.blogspot.com/2018/01/hyllvarmare-2018-tolv-utvalda-att-lasas.html

Mitt totala betyg blir 4 av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar