söndag 20 december 2020

Jul i strandhuset av Veronica Henry

En riktig julroman!

Handling: Alla älskar julen, och Lizzy Kingham är inget undantag. Men i år känns det som om hennes man och tonårsbarn varken ser henne eller uppskattar henne. De har lämnat såväl julklappsinköp som pyntande och matlagning till henne att ta hand om. Och när hon plötsligt står helt ensam under deras traditionella klä-granen-myskväll får Lizzy nog. De kan fixa sin egen jul!

Lizzy beger sig till sin favoritplats: bästa vännens lilla strandhus, ett i raden av likadana, charmiga hus på de gyllene dynerna i Everdene. I grannstugorna finns fler som lämnat något bakom sig för att söka ro vid stranden, alla med sina egna problem. Lizzy förnekar sig inte snart glittrar juleljusen, doften av glögg blandas med havsluften, och främlingar förvandlas till vänner.

Hemma i Pepperpot Cottage är familjen desperata var är Lizzy? För det blir ingen jul utan henne. Kan de hitta henne i tid, och övertyga henne om att hon betyder allt för dem, varje dag på året?

Jag började med att lyssna på boken men gick sen över till att läsa den som e-bok. När det gäller feelgood så blir det oftast bättre för mig att läsa den. Samtidigt gör den enkla handlingen i en feelgood att den passar bra som en ljudbok så jag är lite kluven. Mycket för att vissa saker känns mer överdrivna när det läses upp med lite drama istället för att jag läser det med min lite lugnare inre röst.  

I alla fall så lockades jag av den här boken direkt när jag såg att den skulle komma. Situationen är rätt klassisk där mamman vill ge familjen en fantastisk jul men sliter halvt ihjäl sig på kuppen. Att hon dessutom precis slutat sitt jobb och vet att hennes barn kommer att flytta under kommande år gör att hon har ett extra stort behov av en fin familjehögtid. Men familjen är upptagna med andra saker istället för att stötta och när hon dessutom strax innan fått en otrevlig nyhet får hon nog. Hon packar en väska och åker iväg. 

Hon är inte den enda som flyr utan vi får följa ytterligare några som också rymmer från den traditionella julen och de möts. Och genast gör Lizzy vad hon kan för att alla ska må bra. Men hennes egna familj mår allt annat än bra.

I början (när jag dessutom lyssnar) känner jag att Lizzy har alldeles för höga krav på sig och dessutom överreagerar på vissa saker. Men det är ju ofta så att feelgood spelar på känslor och att karaktärerna hamnar i lite jobbigare situationen är många av oss gör och det finns alltid personer som får dem att känna sig rätt värdelösa. Men efter ett tag är jag fast i historien och tycker allt bättre om Lizzy.

Boken får mig verkligen att tänka på julen och hur många och då kvinnor i synnerhet sliter runt jul för att alla ska bli nöjda. Samtidigt tror jag att det är kvinnorna själva som har högst krav på hur det ska vara. Mycket för att man vill ge barnen en fantastisk jul. Eftersom jag läser en rätt lång biografi just nu "Mannen i skogen" som tar sin tid var det skönt att sticka in med den här boken och bara låta texten flöda. 

Betyg 4 i kategorin feelgood. 

2 kommentarer:

  1. Jag tänker varje år att jag ska läsa fler julböcker i december, men jag lyckas aldrig få till det. Den här har jag haft ögonen på och jag blev inte mindre nyfiken på den nu. Skulle man ju kunna säga 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den kan passa dig :). Jag tyckte som sagt att den var lite överdriven i början men att det blev bättre. Men sen är det svårt att veta om det var för att jag lyssnade först.

      Jag brukar max få till en julroman men nu är jag inne på min tredje vilket kan bero på att jag parallellt läser en tjock biografi över Willhelm Moberg. Den är bra men jag orkar bara läsa i den på helgerna.

      Radera