söndag 27 december 2020

Mannen i skogen av Jens Liljestrand

En biografi över Vilhelm Moberg!

Handling: Vilhelm Moberg var en av det svenska 1900-talets största diktare, som med sina utvandrarromaner om Karl Oskar och Kristina skrev seklets mest lästa och älskade litterära verk. Samtidigt var han en av landets viktigaste opinionsbildare och länge vår mest spelade dramatiker.

Trots Vilhelm Mobergs unika status har det inte funnits någon biografi som omfattat hela hans gärning. Först nu, 45 år efter hans död, kommer boken som skildrar Moberg i helfigur. Jens Liljestrand berättar levande och fängslande om en av våra mest komplexa, kontroversiella och storslagna kulturikoner. Mannen i skogen är den definitiva boken om Vilhelm Moberg och hans stund på jorden. 

Mannen i skogen blev Augustpris-nominerad till bästa facklitteratur 2018 och nu under hösten blev jag sugen på att läsa en biografi och valde den här. Tyvärr tog det sin tid att läsa den men samtidigt passade jag på att läsa om några andra enklare böcker som blev läsningen på vardagskvällarna och den här sparades till helgerna när hjärnan var lite mer pigg.

Jag har ingen direkt relation till Vilhelm Moberg mer än att jag läst Utvandrarna och kanske boken efter i skolan. Sen har såklart några av filmatiseringarna svept förbi på tv:n men jag kan inte säga att jag verkligen sett dem ordentligt.

Vilhelm Moberg är verkligen en komplex person. Han kommer från fattiga förhållanden och kämpar för att få jobba med att skriva. Och det är inte lätt i början. Det vimlar inte av jobb och han vill sköta jobben på sitt sätt. 

Biografin känns oerhört gedigen och mycket av informationen kommer via brevväxling som Moberg haft med rätt många olika människor. Förutom att jag fått en rätt stor inblick i mannen Vilhelm Moberg passerar även en hel del historiska händelser i boken som första och andra världskriget, Spanska sjukan, Haijby-affären och Kejne-affären och även några till skandaler som skett i Sverige och som Moberg inte kan låta bli att blanda sig i. Även Svenska akademin finns med där och Mobergs avsky till att nazistsympatisörerna i akademin inte rensas ut. Boken vimlar även av personer inom kulturens 1900-tal som författare, förläggare (familjen Bonnier bland annat), filmskapare som Bergman och Troell och litteraturkritiker som Olof Lagercrantz.

Han ser sig verkligen som en man av folket och det blir allt mer svårt att försvara när han blir rik och känd. Han har fortfarande kvar många av de fattigas syn på rika att de inte jobbar för födan utan bara glider fram. Han har också svårt för att folk ska tjäna pengar tack vare honom. Som förlagen som ger ut hans böcker eller där någon sätter upp ett café dit turister tar sig tack vare filmen om Utvandrarna. 

Jag är glad att jag läst boken och jag känner att jag fått en inblick i hans liv och alla hans verk han producerat. Som kvinna blir jag inte så imponerad av hans otrohetsaffärer men inte heller förvånad. Moberg har en väldigt temperament över upplevda orättvisor vilket ställer till det rätt ordentligt för honom - ibland med all rätt. Precis som när jag lyssnade på Persbrandts memoarer så tycker jag att boken är oerhört bra men den har inte fått mig att tycka bättre om mannen den handlar om utan snarare tvärt om. 

Betyg 4+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar